Lendahls förskola

Lendahls förskola ligger i centrum med närhet till Lendahlsskolan.

Texten uppdaterad 2024-06-10

Förskolan arbetar med estetisk verksamhet. Verksamheten anpassas efter barnens önskemål i kombination med den planerade, lärarledda verksamheten.

Estetisk verksamhet, ett verktyg för att nå målen

Uppleva, skapa, sjunga, och dansa är nyckelord på förskolan. Den estetiska verksamheten används som medel för att nå fram till målen genom musikens grundstenar; puls, takt och rytm.

Förskolan ger goda möjligheter för barnen att utveckla skapandeförmåga genom sång, dans, drama, bild, skapande arbete i verkstaden med boksamtal, mattegrupper och genom musik. Däribland ingår orkesterspel med olika instrument och rörelse till flera sorters musik samt ”lek och lär” kring puls, takt och rytm. Barnen ges möjlighet att använda flertalet olika instrument fritt under dagen.

Eget skapande

Det finns gott om olika material för konstruktion som papprör, stavar, klossar, kugghjul, magneter, stora tygstycken, pinnar, kottar och brädor både inom- och utomhus. Det finns också material som ficklampor, speglar, kikare och timglas för barnens eget utforskande.

Kompisregel

Förskolan arbetar med kompisregel: ”du skall vara en sådan kompis som du vill att kompisen skall vara mot dig”.

Under alla dagens moment arbetar förskolan för att alla barn ska få uppleva den tillfredsställelse och glädje det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och vara en tillgång i gruppen. Genom relationsskapande arbete för en god relation mellan pedagog och barn ges en förutsättning för en trygg, rolig och lärorik förskola för alla barn. Personalen visar tillit till barnets förmåga och bygger såväl relationer som undervisning på det som fungerar bra och på det barnet visar intresse för.

Utvecklingssamtal och kontinuerliga dialoger

Varje barn har en ansvarspedagog som kontinuerligt har en dialog och planerade utvecklingssamtal med föräldrarna om barnets situation, utveckling och trivsel.