Information om coronaviruset covid-19

Kommunen jobbar aktivt med hanteringen av coronaviruset covid-19 och följer direktiv och rekommendationer från folkhälsomyndigheten, socialstyrelsen och andra myndigheter.

Läs mer

Google translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Bygglovsprocessen

Vad kul att du har byggplaner och vill vara med och utveckla Alingsås kommun! Vi vill att din resa fram till en färdig byggnad blir så enkel som möjligt. Nedan kan du följa bygglovsprocessen steg för steg.

Texten uppdaterad 2020-07-20

Bygglovsprocessen

  • För att handläggningen av ditt ärende ska gå så enkelt som möjligt är det bra om ansökan är väl förberedd.
    Nedan finner du några punkter som kommer att underlätta för dig.

    Behövs bygglov?
    Börja med att läsa på Boverkets hemsida för att ta reda på om du behöver bygglov. Vissa åtgärder kan istället kräva en anmälan.

    Finns det en gällande detaljplan för ditt område?
    I detaljplanen finns information om vad som gäller för byggande i ditt
    område. Här anges bland annat vad fastigheten får användas till och hur
    stort och högt du får bygga. Ligger din fastighet inom detaljplanerat
    område behöver du alltså ta hänsyn till det. Om det du har tänkt bygga
    helt överensstämmer med gällande detaljplan kommer handläggningen av ditt ärende att gå fortare.

    Ta reda på om du bor inom detaljplan genom att läsa mer under bygglov eller anmälan eller gå in på Alingsås kommuns webbkarta.

    Om du behöver hjälp med att tolka detaljplanen är du
    välkommen att kontakta oss på bygglovstelefonen.

    Information om bygglovsprocessen
    Läs informationen om hur bygglovsprocessen går till här på hemsidan och på Boverkets hemsida.

    Ritningar på det du vill bygga
    Till din ansökan behöver du skicka med ritningar på det du vill bygga.
    Handläggningen av ditt ärende går fortare om alla handlingar finns med
    och ritningarna innehåller rätt information redan från början.

    Använd gärna vår checklista för bygglovsansökan som visar vilka handlingar du behöver skicka in tillsammans med din ansökan. Bra att veta är att ritningar krävs även för åtgärder som endast kräver en anmälan.

    Så här ska ritningarna utformas
    När du bygger nytt eller bygger till så rekommenderar vi att du studerar
    exempelritningar som en vägledning. Se länkar längst ned på sidan.

    Alla ritningar ska vara fackmässigt utförda. Ritningarna ska vara tydliga
    och lättläsliga och ska därför ritas med svarta linjer på helt vit bakgrund.

    Det som ska byggas ska vara måttsatt. Gemensamt för alla husritningar är att de ska:

    • Ritas i skala 1:100
    • Innehålla information om vad som finns på ritningen, skala och skalstock samt nuvarande fastighetsbeteckning
    • Ha ett ritningsnummer och datum så att olika versioner kan skiljas från
      varandra
    • Alla mått ska vara i meter, med två decimalers noggrannhet

    Behöver du mer hjälp?
    Behöver du råd och tips är du välkommen att kontakta oss på
    bygglovsenheten. Du når oss på bygglovstelefonen.
    Behöver du fördjupad rådgivning kan du boka ett möte med en
    handläggare. Gör detta via vår e-tjänst.

    Länkar

    Exempelritningar nybyggnad av enbostadshus

    Exempelritningar tillbyggnad av enbostadshus

  • När du har förberett din ansökan utifrån stegen som du hittar under
    ”Förberedelser” är det dags att skicka in den till samhällsbyggnadskontoret.

    Var noga med att bifoga alla ritningar så kommer
    hanteringen av ditt ärende att gå enklare. De filer du bifogar ska vara i
    PDF-format och skickas som separata filer.

    I e-tjänsterna och blanketterna nedan söker du bygglov för:

    • nybyggnad, tillbyggnad eller ombyggnad
    • att förnya eller ändra befintligt bygglov
    • uppförande av plank, murar m.m.

    Om du är osäker på om ditt ärende kräver bygglov är du välkommen att
    mejla samhallsbyggnad@alingsas.se eller kontakta oss på
    bygglovtelefonen.

    Din e-postadress är viktig
    Se till att ange en e-postadress som du regelbundet läser av. Skriftliga
    meddelanden under processen kommer att skickas dit.
    Handlingar som behöver skickas in tillsammans med ansökan
    Med din ansökan behöver du skicka med ritningar på det du vill bygga.
    För att handläggningen av ditt ärende ska gå så snabbt och enkelt som möjligt är det viktigt att alla handlingar finns med och att ritningarna innehåller rätt information redan från början.

    Längst ned på denna sida finns en checklista som visar vilka handlingar du behöver skicka in tillsammans med din ansökan.

    När handlingarna inkommer granskas de, och vi hör sedan av oss om
    ytterligare kompletteringar krävs.

    Så här ska ritningarna utformas
    När du bygger nytt eller bygger till så rekommenderar vi att du studerar
    nedanstående exempelritningar som en vägledning när du gör dina bygglovsritningar.

    Alla ritningar ska vara fackmässigt utförda. Ritningarna ska vara tydliga
    och lättläsliga och ska därförritas med svarta linjer på helt vit bakgrund.
    Det som ska byggas ska vara måttsatt. Gemensamt för alla husritningar är att de ska:

    • Ritas i skala 1:100
    •  Innehålla information om vad som finns på ritningen, skala och skalstock samt nuvarande fastighetsbeteckning
    • Ha ett ritningsnummer och datum så att olika versioner kan skiljas från varandra
    • Alla mått ska vara i meter, med två decimalers noggrannhet.

    Notera att de filer du bifogar ska vara i PDF-format. Handlingar ska
    bifogas i separata filer.

    Länkar
    Exempelritningar nybyggnad av enbostadshus

    Exempelritningar tillbyggnad av enbostadshus

    Checklista till ansökan om bygglov

    Beställa kartor

    Taxa plan- och bygglov

    Skicka ansökan eller anmälan

    Så här hanterar vi dina personuppgifter

  • Detta händer med din ansökan när den har kommit in till oss:

    • Ansökan registreras
    • Du får en bekräftelse på att vi har tagit emot din ansökan
    • Därefter gör bygglovshandläggarna en första granskning av din ansökan och vi kontaktar dig om du behöver skicka in kompletterande uppgifter.
    • Sedan ställs din ansökan i kö för att fördelas till en handläggare.
    • När handläggare utses får du ett meddelande om detta.

    När handläggare är utsedd kommer denne att granska ärendet. Följande sker i granskningen:

    • Ärendet granskas mot gällande bestämmelser.
    • Eventuella remisser skickas ut.
    • I vissa fall kontaktar vi dina grannar för att de ska få lämna sina
      synpunkter.
    • Beslut fattas.
    • Ärendet expedieras och kungörs i Post- och Inrikes Tidning och beslutet skickas till dig, vanligen per e-post.
    • Om ingen har överklagat beslutet efter fyra veckor från den dag då
      beslutet kungjordes i Post- och Inrikes Tidning vinner beslutet laga kraft.

    Handläggningstid
    Beslut i ärenden om bygglov ska enligt plan- och bygglagen fattas inom tio veckor från den dag då ansökan är komplett. Det innebär att det kan ta längre tid om du inte redan från början har skickat in alla handlingar.
    Handläggningstiden kan enligt plan- och bygglagen förlängas en gång
    med högst tio veckor om samhällsbyggnadskontoret bedömer att det är
    nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet. Det
    innebär att handläggningstiden kan bli 20 veckor enligt plan- och
    bygglagen.

    Om handläggningstiden överskrids
    Om handläggningstiden överskrids kommer avgiften för ditt bygglov att
    reduceras. På Boverkets hemsida kan du läsa mer om reduktion av avgiften.

    Grannarnas synpunkter
    I vissa fall får dina grannar lämna synpunkter på det som ska byggas.
    Samhällsbyggnadskontoret kontaktar dina grannar, som får två veckor på sig att lämna sina synpunkter. I semestertider samt vid jul får de tre veckor på sig. Anledningen till att grannarna kontaktas kan vara:

    • Det du vill bygga avviker från gällande detaljplan.
    • Nybyggnad av hus eller en större tillbyggnad om fastigheten ligger i ett område som inte omfattas av en detaljplan.
    • Om du vill ändra användningen av en byggnad eller en mark. Du får därefter ta del av synpunkterna och får möjlighet att yttra dig över
      dessa innan beslut fattas.

    Remisser
    Vi kan behöva skicka ditt ärende på remiss till berörda myndigheter.
    Berörd myndighet får vanligen två-tre veckor på sig att lämna sitt yttrande.

  • Ett beslut om bygglov är en bekräftelse på att åtgärden du har ansökt om uppfyller kraven i plan- och bygglagen, men innebär däremot inte att du får börja bygga. För att få börja bygga krävs ett skriftligt startbesked.

    När ditt bygglov har vunnit laga kraft har du två år på dig att påbörja
    byggnadsarbetet. Glöm inte att startbesked krävs innan bygget startar.

    Om du inte påbörjar byggnadsarbetet inom två år, upphör
    bygglovet att gälla. Du behöver sedan avsluta byggnadsarbetet inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft.

  • I ärenden som kräver bygglov,mark- eller rivningslov behöver du och din
    kontrollansvarige i många fall träffa en byggnadsinspektör för ett tekniskt
    samråd. För enklare byggen/åtgärder krävs inget tekniskt samråd. Om
    tekniskt samråd krävs framgår det i beslutet.

    Vid det tekniska samrådet måste du och din kontrollansvarige delta. I
    vissa fall behöver fler personer närvara, t.ex. den entreprenör du anlitar.
    Vid det tekniska samrådet görs en genomgång av bland annat:

    • Arbetets planering och organisation
    • Byggnadens konstruktion, säkerhet och energianvändning
    •  Förslag till kontrollplan
    • Behov av arbetsplatsbesök
    • Behov av ytterligare samråd
  • För ärenden som kräver bygg- mark- eller rivningslov eller en anmälan
    behöver du ett skriftligt startbesked innan du kan påbörja
    byggnadsarbetet. Om tekniskt samråd ska hållas, får du startbeskedet
    efter detta tillfälle. Vid enklare åtgärder behövs inget tekniskt samråd. Då
    får du istället startbeskedet i samband med bygglovsbeslutet.

  • Under det tekniska samrådet bestäms om och i vilket skede av
    byggnadsprojektet som byggnadsinspektören behöver göra ett
    arbetsplatsbesök. Vid arbetsplatsbesöket ska du och din kontrollansvarige vara med. Därutöver är det bra om även entreprenören deltar. Tidpunkt för arbetsplatsbesök bokas vanligen in när du träffar byggnadsinspektören i ett tekniskt samråd.

    Detta händer under arbetsplatsbesöket
    Under arbetsplatsbesöket kontrollerar byggnadsinspektören bland annat att:

    • kontrollplanen och bygglovet följs
    • gällande byggregler följs
    • kontrollansvarige närvarar i föreskriven utsträckning

    Om brister upptäcks
    Om byggnadsinspektören upptäcker allvarliga avvikelser från gällande
    lagar och föreskrifter, bygglovsbeslutet eller planerad kontroll kallas du till samråd för att diskutera nödvändiga åtgärder. Det kan till exempel
    innebära att kontrollplanen behöver ändras eller att du behöver lämna in
    fler handlingar.

  • Slutsamråd hålls på den plats där bygget är genomfört när byggprojektet är avslutat, men innan byggnaden har tagits i bruk. Under mötet går vi igenom följande:

    • hur kontrollplanen, villkor i startbesked och kompletterande villkor har följts
    • om avvikelser från de krav som gäller för åtgärderna har gjorts
    • kontrollansvariges och samhällsbyggnadsnämndens dokumentation
      kring besök på byggarbetsplatsen
    • kontrollansvariges utlåtande
    • eventuella behov av andra åtgärder
    • förutsättningarna för ett slutbesked
  • Innan du flyttar in eller börjar använda din byggnad behöver du få ett
    skriftligt slutbesked. Ett slutbesked är ett beslut om att byggnaden får tas i bruk och användas.

Bygglovstelefonen Måndag-onsdag och fredag kl 9-11

NULL

Måndag-onsdag och fredag: Bemannad av bygglovshandläggare, allmän bygglovsrådgivning, Bygglovsenheten

Samhällsbyggnadskontoret

NULL

Samhällsbyggnadskontoret