Nationella råd gäller för att minska spridningen av covid-19

Våra verksamheter anpassas och många har tillfälligt stängt eller begränsat för besök. Ta reda på vad som gäller innan du besöker oss.

Alingsås kommuns information om covid-19

Google translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Faktura från Alingsås kommun

Du som privatperson kan få faktura från kommunen för till exempel, barnomsorg, ansökan om bygglov eller vård- och omsorgsavgifter.

Texten uppdaterad 2021-06-02

Pappersfaktura

Om du inte har valt något annat alternativ får du automatiskt en pappersfaktura hem med posten. Om du får fakturor från Alingsås kommun har du möjlighet att betala dem elektroniskt via e-faktura från din internetbank eller via autogiro.

E-faktura för privatpersoner

Välj att betala dina fakturor som elektronisk faktura via din internetbank.
E-faktura är enkelt, du slipper pappersfaktura och värnar om miljön. Tjänsten är kostnadsfri.

Gör din anmälan via din internetbank. Välj Alingsås Kommun (bankgiro 5593-8237). När du registrerar en inbetalning får du en förfrågan om anmälan till e-faktura. Följ därefter anvisningarna i din internetbank. Vid nästkommande fakturering skickas din faktura elektroniskt.

Det går bra att ha både e-faktura och autogiro. För att ansluta dig när du redan har autogiro måste du söka fram Alingsås kommun i din internetbank och anmäla dig.

Har du frågor om e-faktura kan du kika på våra vanliga frågor och svar om e-faktura nedan eller så är du välkommen att kontakta oss via någon av kontaktvägarna nedan.

Påminnelser och inkasso

Alingsås kommun har ett avtal med Visma Financial Solutions för påminnelse- och inkassohantering. Det innebär att Visma svarar på frågor gällande betalningen av påminnelse och inkassokrav och att Alingsås kommun hanterar frågor som rör grundfakturan och dess innehåll.

Har du fått påminnelse eller inkassokrav och har frågor om det, kontakta Visma.
E-post: kontakt.vfs.se@visma.com
Telefon: 0771- 23 24 02

Har du frågor kring grundfakturan eller dess innehåll? Då använder du i första hand kontaktuppgifterna på fakturan eller så kontaktar du oss via uppgifterna nedan.

  • Vad är en elektronisk faktura (e-faktura)?

    En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

    Hur anmäler jag mig till att få elektroniska fakturor?

    Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Alingsås kommun (bankgiro 5593-8237) och fyll i anmälningsformuläret.

    Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (till exempel make/makas faktura)?

    Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

    Hur avanmäler jag mig från att få elektroniska fakturor?

    Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

    Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

    Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

    Får jag pappersfaktura?

    Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Alingsås kommun.

    Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

    Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

    När betalas en elektronisk faktura?

    När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

    Kan jag kombinera elektroniska fakturor med autogiro?

    Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.

    När får jag den elektroniska fakturan?

    Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

    Vad händer om jag missar att betala?

    Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en påminnelse på papper. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

    Vad händer om jag byter bank?

    Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Alingsås kommun.

    Vart vänder jag mig om jag har frågor om en elektronisk faktura?

    Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Redovisningsenheten

NULL

Kommunledningskontoret