Aktuella uppdrag

Här kan du se våra aktuella uppdrag.

Texten uppdaterad 2024-05-07

Nedanför listas uppdrag där vi behöver en ny god man eller förvaltare. Är du intresserad av ett uppdrag eller av att bli ställföreträdare anmäler du dig till det via e-tjänsten ovan.

Aktuella uppdrag

• Alingsås (Akt 7423) Nytt förvaltarskap
    Man, 37 år

Hälsa
    Tidigare opioidberoende. Ska vara drogfri sedan ett år tillbaka. ADHD och tidigare allvarliga psykoser vilka har lett till längre inneliggande vård och svår funktionsnedsättning i vardagen. Har svårigheter med social kommunikation, brist på energi, känslomässig dämpning och isolering. Bristande självinsikt. Tar inte emot hjälp men förstår enligt läkarintyget vad saken gäller.

Boende och bistånd
    Bor på korttidsboende i Alingsåsregionen sedan 5 månader, men kommer flytta till Göteborg när insatsen om korttidsplats löper ut.

Försörjningsstöd
    Skulderna hos Kronofogden är 14 600 kr.

Övrigt
    Idag betalar socialtjänsten hans räkningar innan de betalar ut försörjningsstödet för att han inte ska dra på sig ytterligare skulder.

• Alingsås (Akt 7525) Nytt förvaltarskap
    Man, 64 år

Mångårigt alkoholmissbruk

Hyresrätt i Alingsås

Bostadsbidrag
    Hyresskulder till kommunen

• Alingsås(Akt 5234) Byte god man/förvaltare
    Man, 75 år

Omfattning
    Bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Förvaltarskap avseende förvalta egendom.

Vanföreställningssyndrom
    Förstår ej vad saken gäller

Gruppboende

Pension och bostadsbidrag
    Skulder finns

Övrigt
    Sex st (vuxna) barn. Kan krävas viss erfarenhet och tydlighet i kontakten med anhöriga.

• Lerum (Akt 1982) Byte av god man
    Kvinna, 31 år

LSS boende

• Lerum (Akt 7077) Byte av god man
    Man, 49 år

Intellektuell funktionsnedsättning

LSS-boende

Övrigt
    Person som är aktiv i vardagen.

• Alingsås (Akt 7520 Nytt godmanskap
    Man, 69 år

Hälsa
    Har sviter efter alkoholmissbruk. Har misstänkt psykos och kan ibland ”försvinna” i en annan värld. Har den senaste tiden gått ner kraftigt i vikt. Vårdats på sjukhus i en och en halv vecka i april, det var då svårt att kommunicera med honom. Enligt läkarintyget förstår han vad saken gäller, men också att han har svårt att resonera abstrakt.

Boende och bistånd
    Bor i egen fastighet där det saknas varmvatten. Har hemtjänst men de hindras ibland från att städa av huvudmannen. Hemtjänsten har hjälpt honom lite med ekonomin.

Oklart.

Har en hund.
    Saknar anhöriga

• Lerum (Akt 7544 Nytt godmanskap
    Man, 84 år

Hälsa
    Förstår inte vad saken gäller, utredning om demens påbörjad. Har ett lågt förtroende för människor.

Boende och bistånd
    Bor nu på korttidsboende sedan i maj. Fastigheten är i dåligt skick, det finns ingen el, vatten eller avlopp. I huset och på tomten finns mycket föremål som kan behöva röjas. Han har tidigare tackat nej till insatser från kommunen, men tackar nu ja och vill även få en god man. Behöver ett nytt boende.

Ekonomi
    Uppger att han har pengar på banken, att han tidigare varit hos kronofogden men att det nu är betalt. Eventuellt finns det en kvinna som hjälpt honom med räkningarna, men som han tror lurar henne. Han ska även skrivit ett testamente till kvinnan, men han vill nu ändra det.

Bror som bor i Skåne.
    Viktigt att han får förtroende för ställföreträdaren.