Nu har Inkluderande bygg dragit igång i Alströmergymnasiets lokaler i Alingsås. Utbildningen är tänkt som ett snabbspår in på arbetsmarknaden och riktar sig till personer som står en bit ifrån arbetsmarknaden, i första hand nyanlända.
Inkluderande bygg är en lärlingsutbildning för vuxna med syfteär att göra det lättare för bland andra nya svenskar att komma in på arbetsmarknaden, samtidigt som byggsektorn får tillgång till yrkeskunnig personal. Pilotutbildningen som har startats via vuxenutbildningen Campus Alingsås är 1,5 år lång. Fem elever har antagits och de har alla någon form av tidigare erfarenhet med sig från byggbranschen.
— Det känns bra att jag kan lära mig något och sedan gå direkt ut och jobba med det. Så jag gillar verkligen utbildningen! Dessutom så pratar vi bara svenska med varandra under lektionerna och vi jobbar bra ihop, både med svenskan och med våra arbetsuppgifter, berättar studenten Said Ghazanfari.
Sammarbete som gynnar många
Inkluderande bygg är ett samarbete mellan Alingsås kommun, Alingsåshem och Peab och just nu arbetar eleverna i Alströmergymnasiets bygglokaler där de studerar bygg och anläggning samt yrkessvenska.
— Det är så klart en utmaning att lära sig många nya begrepp på kort tid, men med hjälp av bilder, filmer och stort engagemang så kommer vi framåt. Eleverna är väldigt motiverade och de har redan blivit ett arbetslag, säger svenskaläraren Ulrika Aiff.
Byggläraren Erik Andersson instämmer.
— Eleverna är väldigt engagerade och de vill verkligen lära sig!
Praktik vid skolbygge
Efter sommaren kommer det att ingå praktik i utbildningen. Tanken är att eleverna bland annat ska praktisera på Alingsåshems om- och tillbyggnation av Noltorpsskolan, där Peab just nu utför rivningsarbeten. Peab kommer att handleda eleverna under praktiken för att fördjupa deras kunskaper kring bygg- och anläggningsprocessen.
— Vi är tre olika aktörer som samarbetar och det har varit inspirerande att se hur vi på så kort tid har kunnat starta upp det här projektet. Och det med ett så tydligt mål: att de som deltar ska komma i arbete och hitta nya sätt att kompetensförsörja byggbranschen, konstaterar Peabs projektchef Thomas Ahlberg.
Lina Karlsson, Alingsåshems projektledare för ombyggnationen av Noltorpsskolan, berättar att det varit viktigt för projektet att elevgruppen inte är för stor. Deltagarna ska känna att de får ut så mycket som möjligt av utbildningen.
— Det känns roligt att deltagarna är så nöjda. Det ska bli spännande att följa dem genom projektet och ta del av deras feedback. Den är viktig för oss att ta med in i framtida projekt.
Har fått ny livskraft
För studenten Faisal Bayat har utbildningen redan inneburit att livet vänt.
— Jag vaknar och känner mig glad och motiverad av att gå till utbildningen. Förut orkade jag knappt komma ur sängen, men nu vill jag gå hit varje dag. Dessutom är det mycket roligare att lära sig svenska när man jobbar praktiskt med språk!