Så här röstar du i valet

Hur fungerar det med röstkort? Vad är personröstning? Vilken vallokal ska jag gå till? Här kan du läsa mer om hur det går till att rösta i de allmänna valen.

Texten uppdaterad 2024-03-07

Information från valmyndigheten om hur det går till att rösta.

Olika sätt att rösta

Du som väljare kan rösta på många olika sätt. Du kan rösta i sin vallokal på valdagen eller förtidsrösta var som helst i Sverige. Det går också att rösta från utlandet via brevröst eller på ambassad/konsulat. I särskilda fall kan du budrösta/ta hjälp av ambulerande röstmottagare (detta gäller enbart vissa väljare).

Du ska välja själv

Den grundläggande regeln som gäller för alla sätt att rösta är att väljaren själv måste göra i ordning sin röst, det vill säga lägga valsedeln i valkuvertet. Om du röstar i vallokal eller förtidsröstningslokal kan du begära att få hjälp bakom skärmen.

Personröstning

Väljarna röstar på parti men kan också välja att göra en personröst genom att markera en särskild kandidat på valsedeln. Personröstningen är frivillig. Personmarkering får bara göras för en kandidat som själv godkänt nomineringen.

ID är ett krav – röstkort behövs om du förtidsröstar

Numera måste du visa en id-handling för att få rösta (om du inte är känd av röstmottagarna). Den som inte har någon id-handling kan låta någon annan person intyga väljarens identitet. Den person som intygar måste visa en id-handling.

Röstkortet innehåller information om vilka val du kan rösta i och var din vallokal finns. Inför valet 2024 har valdistrikten i Alingsås kommun ändrats. Titta noga på ditt röstkort vilken vallokal som gäller för dig. Du behöver även ha med dig röstkortet om du ska förtidsrösta.

Om du behöver få ett nytt röstkort, kontakta valnämndens kansli valnamnden@alingsas.se. Röstar du i förtidsröstningslokal i Alingsås kommun kan även röstmottagarna hjälpa dig att skriva ut ett nytt röstkort på plats.

Mer information om att rösta

• Några veckor före valdagen får du ditt röstkort med posten. Där framgår vilken vallokal du ska rösta i. Titta noga på ditt röstkort, valdistrikten och vallokalerna har ändrats i Alingsås kommun inför valet 2024.

På valdagen är vallokalerna öppna för röstning mellan 08:00 på morgonen och 21:00 på kvällen.

Alla ställen för röstmottagning ska vara tillgängliga. Om du ändå inte kan ta dig in i en lokal för röstmottagning, kan röstmottagarna hämta upp rösten utanför lokalen.

Mer från valmyndigheten om att rösta på valdagen (val.se).

• Om du inte vill eller har möjlighet att rösta i din vallokal finns möjligheten att förtidsrösta.

Förtidsrösta kan du göra i hela Sverige. På www.val.se kan du se i vilken lokal du kan förtidsrösta i den kommun du är. I Alingsås kommun kan du förtidsrösta på Servicecenter i Sollebrunn och på Kulturhuset.

Du kan även förtidsrösta under själva valdagen under samma tider som vallokalerna är öppna. Då håller förtidsröstningen öppet endast i Kulturhuset.

Mer från valmyndigheten om att förtidsrösta (val.se).

• Huvudregeln är att var och en ska avge sin röst personligen, men det går även att rösta med bud. Material för budröstning finns att hämta på alla ställen där man kan rösta, eller hos kommunen. Budröst kan lämnas både som förtidsröst och på valdagen i vallokal.

Du kan rösta med bud av följande anledningar:

• sjukdom
    • ålder
    • funktionsnedsättning
    • intagen på häkte eller kriminalvårdsanstalt
    • om du bor eller vistas vid en lantbrevbärarlinje kan du också budrösta med hjälp av lantbrevbäraren.

Mer från valmyndigheten om att rösta med bud.

• Om du inte känner någon som kan vara bud åt dig, kan din kommun ordna med en ambulerande röstmottagare. Ambulerande röstmottagning betyder att röstmottagare kommer till ditt hem eller annan plats där du befinner dig för att ta emot din röst. Din röst ska göras i ordning på samma sätt som en förtidsröst i en lokal för förtidsröstning.

Om du behöver boka in ambulerande röstmottagare kan du ringa valnämndens kansli på 0322-616000.