Starta eller ändra livsmedelsverksamhet
På den här sidan kan du läsa om hur du registrerar en ny livsmedelsverksamhet, vad som gäller vid ägarbyte eller förändringar – och hur vår kontroll går till.
Ska du starta eller ta över en livsmedelsverksamhet i Alingsås?
Då behöver du registrera verksamheten hos livsmedel- och hälsaenheten. Registreringen ska skickas in senast två veckor innan du planerar att starta.
Vissa verksamheter, som slakterier och mejerier, ska i stället godkännas av Livsmedelsverket. Är du osäker på vad som gäller för just din verksamhet kan du ringa vår enhetstelefon.
Registrera din verksamhet
Du registrerar din verksamhet via vår e-tjänst. För registreringen tar vi ut en avgift.
Som företagare ansvarar du för att lokalen, livsmedelshanteringen och egenkontrollen följer lagkraven. Ta gärna kontakt med bygglovsenheten i förväg för att säkerställa att lokalen har rätt bygglov för den verksamhet du planerar.
Vad händer när verksamheten är registrerad?
När registreringen är klar och du påbörjat din verksamhet gör vi ett första kontrollbesök. Då kontrollerar vi att anläggningen uppfyller kraven på utformning, inredning, utrustning, flöden och ditt system för egenkontroll.
Om vi hittar brister behöver de åtgärdas. I vissa fall kan vi behöva besluta om föreläggande eller förbud mot att hela eller delar av verksamheten används.
För denna kontrollen tar vi ut avgift.
När du ändrar, byter ägare eller slutar
Du måste anmäla förändringar i lokalen eller verksamheten i förväg. Det gäller till exempel:
- ombyggnationer
- ändrad eller utökad livsmedelshantering
- ändrad bolagsform.
Vid ägarbyte är det den nya ägaren som ska skicka in en anmälan om registrering. Vid bolagsändring behöver verksamheten registreras på nytt. Kom också ihåg att anmäla när verksamheten upphör.
Alla anmälningar görs via vår e-tjänst, Anmälan om ny eller förändrad livsmedelsverksamhet.