Avgift för livsmedelskontroll

På den här sidan kan du läsa varför du betalar för livsmedelskontroll och hur din avgift beräknas.

Varför betalar du en avgift?

Kommunen är enligt lag skyldig att ta betalt för den livsmedelskontroll som utförs. Grundprincipen är att du som driver en verksamhet ska stå för de kostnader som uppstår i samband med kontrollen.

Vad ingår i kontrollen?

När vi gör livsmedelskontroll betalar du för hela kontrollen. Kontrollen omfattar, utöver själva kontrollbesöket, även:

  • förberedelser
  • granskning av dokument
  • bedömningar
  • rapportskrivning
  • efterarbete

Om vi behöver göra en uppföljande kontroll för att säkerställa att brister är åtgärdade tillkommer även en avgift även för den tiden.

Hur beräknas din avgift?

Avgiften baseras på den tid vi lägger ner på kontrollen, inklusive allt för- och efterarbete. Tiden multipliceras med kommunens aktuellt timtaxa. Du får en faktura efter att kontrollen är genomförd.

Hur ofta får du kontroll?

Hur ofta din verksamhet får planerad kontroll beror på den kontrollfrekvens som bestäms utifrån en riskklassning. Verksamheter med högre risk får kontroll oftare.

Avgift för registrering av verksamheten

Alla livsmedelsverksamheter måste vara registrerade. När du registrerar en verksamhet tar kommunen ut en avgift för registrering.