Klagomål på boendemiljön
Livsmedel- och hälsaenheten handlägger klagomål med syfte att undanröja olägenheter.
Vad är en olägenhet?
Den störning, olägenhet, som du upplever ska utgöra en hälsorisk.
I miljöbalken definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinskt eller hygienisk bedömning kan påverka hälsa menligt och som inte är ringa eller tillfällig” (9 kap 3 § miljöbalken).
Störningen ska pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handläggs inte.
Anmälan om olägenhet kan exempelvis handla om vedeldning, buller från fläktar och restauranger, höga ljudnivåer, mögelpåväxt, låg temperatur, bristande ventilation, dålig lukt eller liknande bostadshygienfrågor.
Har du varit i kontakt med ansvarig/den som stör?
Du ska normalt nyligen ha kontaktat din fastighetsägare alternativt din bostadsrättsförening eller den person alternativt annan ansvarig som orsakar störningen, samt begärt besked om eventuell tidsplan avseende kommande åtgärder.
Fastighetsägare eller den som orsakar störningen bör ha fått skälig tid för att utreda samt vidta åtgärder. Får du ingen hjälp trots att du kontaktat berörd person, fyll i e-tjänsten ”Klagomål på störning i boendemiljön” och skicka den till livsmedel- och hälsaenheten.
Anonyma klagomål
Som klagande har du även rätten till att vara anonym. För att ett klagomål ska bli anonymt är det viktigt at de skickas in via e-tjänsten. Se till att du då inte loggar in så får vi inga uppgifter om dig. Ett klagomål som kommer in via mejl kan exempelvis ej bli anonymt då mejlet blir en offentlig handling i ärendet.
Det är viktigt att känna till att ett anonymt klagomål kan innebära att handläggningen av ärendet försvåras eller je blir möjlig. Det blir ej möjligt att driva ett juridiskt ärende om störning om vi inte kan påvisa förhållandet att någon är störd, exempelvis ett anonymt klagomål på grannens vedeldning.
Vid ett anonymt klagomål får du även ingen information om vad som händer i ärendet.
Om du bor i egen villa
I egenskap av fastighetsägare är man ofta själv skyldig att utreda och vidta åtgärder vid olägenheter. Kommer störningarna utanför den egna fastigheten, till exempel buller från grannens luftvärmepump, gäller informationen under rubriken Klagomål på boendemiljön.
Observera
En kopia av denna anmälan om klagomål på boendemiljön kommer att ges till den person, fastighetsägare eller annan ansvarig som du har angivit som orsak till störningen, enligt 25 § förvaltningslagen.
Om du haft skriftväxling med fastighetsägaren eller annan ansvarig avseende störningen tidigare, kan det underlätta handläggningen om du bifogar kopior av sådana handlingar.
Uppgifterna på denna anmälan utgör allmän handling som vanligtvis är offentlig och kan lämnas ut vid begäran.