Du som arbetar i socialtjänsten eller vården
Här kan du som arbetar inom socialtjänst eller vården hitta information och e-tjänster när någon har eller är i behov av god man eller förvaltare.
På den här sidan kan du hitta information om hur du anmäler behov av god man eller förvaltare, samt olika e-tjänster, blanketter och informationsbroschyrer som kan vara till hjälp för dig som kontaktar oss i tjänsten.
Vid prövningen av godmanskap och förvaltarskap finns ett antal kriterier som måste vara uppfyllda. För mer information om vad en anmälan bör innehålla och vad som är viktigt att känna till vid en anmälan, se vår broschyr om att anmäla behov av ställföreträdare.
Anmälan skickas till överförmyndaren i den kommun där den enskilde är folkbokförd. Överförmyndarsamverkan hanterar anmälningar för de som är folkbokförda i Alingsås, Lerum och Ale.
Vill du och din arbetsplats få information från överförmyndaren? Kontakta oss via vår e-postadress så återkommer vi. Vi samverkar även med verksamheter inom socialtjänsten i Alingsås, Lerum och Ale genom regelbundna nätverksmöten. Vid intresse av att delta, kontakta oss via e-post.