Tillfällig vistelse
Till dig som tillfälligt skall vistas i Alingsås kommun
Om du har beslut om insatser i din hemkommun och tillfälligt vistas i Alingsås kommun, ska du kontakta din socialsekreterare i hemkommunen. Socialsekreteraren ansvarar för att ge Alingsås kommun i uppdrag att utföra de insatser du har rätt till. Om du har hjälpmedel behöver du ta med dem under vistelsen.
Fakturan för utförda insatser får du som vanligt från din hemkommun.
Alingsås kommun tillämpar valfrihet inom hemtjänsten, och det finns flera godkända utförare att välja mellan. Under natten, mellan klockan 22:00-07:00 är det alltid kommunens nattpatruller som utför hjälpen.
Till dig som tillfälligt ska vistas i annan kommun
Har du beslut om insatser i Alingsås kommun och planerar att åka på en vistelse i annan kommun, ska du ta kontakt med din socialsekreterare i din hemkommun som ger vistelsekommunen uppdrag att utföra de insatser som du har beslut på.
Fakturan för utförda insatser får du som vanligt från din hemkommun. Tänk på att vissa vistelsekommuner är hårt belastade under sommarmånaderna och behöver ha uppdraget minst fyra veckor innan vistelsens startdatum. Därför rekommenderas du ta kontakt med din socialsekreterare i god tid.
Hemsjukvård vid tillfällig vistelse
Om du vistas på annan ort behöver hemsjukvården, tar du kontakt med hemsjukvården i din hemkommun som förmedlar uppdraget till hemsjukvården i Alingsås kommun.
Till dig som är socialsekreterare i bosättnings kommunen
Tänk på att beslut från hemkommunen inta alltid kan tillämpas exakt på förhållandena i bostaden i Alingsås kommun. Till exempel kan insatserna behöva anpassas utifrån miljön.
Brukaren behöver informeras om att personliga hjälpmedel ska tas med till den tillfälliga vistelsen.
Uppdraget till socialsekreteraren i Alingsås kommun ska skickas in så tidigt som möjligt, dock senast fyra veckor före vistelsens start. Detta är nödvändigt för att vi skall kunna planera våra resurser.