Digitala lås i hemtjänsten
Alingsås kommun inför successivt digitala lås i hemtjänsten. Digitala lås bidrar till ökad trygghet och bättre service för dig som har hemtjänst eller trygghetslarm. Hemtjänstens nuvarande nyckelhantering ersätts med en säker digital lösning, samtidigt som du fortsätter att använda din vanliga nyckel precis som idag.
Vem berörs?
Du som har hemtjänst, hemsjukvård eller trygghetslarm och i dag har lämnat nycklar till hemtjänsten kommer att få ett låstillbehör monterat på din dörr. Detta gör att hemtjänsten kan låsa upp med en digital nyckel, medan ditt befintliga lås finns kvar och används som vanligt av dig.
Övergången till digitala lås sker stegvis. Planerad start för installationer är mars 2026.
I samband med att digitala lås installeras i port eller ytterdörr installeras samma system även i gemensamma utrymmen som hemtjänstens personal behöver tillträde till, till exempel soprum och tvättstuga. Samma system installeras också i de låsbara läkemedelsskåp i hemmet som hanteras av kommunens hemsjukvård eller hemtjänst.
Fördelar för dig som har hemtjänst
- Hjälpen kan komma snabbare när du larmar, eftersom närmaste personal kan åka direkt till dig utan att först hämta en fysisk nyckel.
- Nyckelhanteringen blir säkrare, vilket ökar tryggheten för dig.
- Du fortsätter att använda din egen nyckel precis som vanligt.
Så fungerar hemtjänst med digitala lås
Digitala lås innebär att hemtjänstens personal inte längre behöver hantera vanliga metallnycklar. I stället används en digital nyckel som är programmerad med behörighet till de bostäder personalen ska besöka under sitt arbetspass. Endast personal från den hemtjänst du har valt kan låsa upp din dörr, och när arbetspasset är slut upphör behörigheten att gälla.
Den digitala nyckeln används tillsammans med ett låstillbehör som kommunen monterar utan kostnad för dig. Låstillbehöret sätts utanpå ditt befintliga lås, vilket innebär att du själv fortsätter att använda din vanliga nyckel. För dig som bor i bostaden blir det ingen praktisk skillnad i vardagen.
Låstillbehöret kräver varken el, internet eller batteri och fungerar även vid strömavbrott.
Information till fastighetsägare
Vi hoppas att du som fastighetsägare vill vara med och bidra till en tryggare och säkrare hemtjänst. För att kommunen ska kunna montera låstillbehöret krävs ditt medgivande.
Från och med 28 januari 2026 kan du lämna ditt medgivande via en e-tjänst eller via en blankett som skrivs ut och skickas in.
Vi bjuder även in fastighetsägare till en informationsträff där leverantören av systemet finns på plats och visar hur lösningen fungerar. Representanter från Alingsås kommun deltar och svarar på frågor.
De båda träffarna är tisdagen den 3 februari kl. 16 och kl. 18. Du som fastighetsägare är varmt välkommen att delta vid något av tillfällena. Vi träffas i centrala Alingsås på Solgatan 6A i lokal Sunnerö.
Vi ser fram emot att träffa dig och svara på dina frågor kring låssystemet och
den kommande installationen.