Ansökningsavgifter
Nyansökan | 12 500 kr |
Utvidgat tillstånd | 6 250 kr |
Betydande ändring i bolag | 7 500 kr |
Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten | 7 500 kr |
Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap | 1 250 kr |
Provsmakning vid tillverkningsställe | 11 250 kr |
Tillfälligt tillstånd provsmakning vid arrangemang | 7 500 kr |
Anmälan om serveringslokal vid catering | 1 250 kr |
Avgift för kunskapsprov per tillfälle | 2 500 kr |
Tillsynsavgifter
Avgiften för den årliga kontrollen består dels av en fast del och en rörlig del. Den rörliga delen baseras på verksamhetens försäljning av alkoholhaltiga drycker under det senaste räkenskapsåret.
Försäljning av alkoholhaltiga drycker | Avgift per år |
---|---|
Fast årlig avgift stadigvarande tillstånd | 3 750 kr |
Rörlig avgift: | |
50 000 – 100 000 kronor | 1 250 kr |
100 001 – 200 000 kronor | 3 750 kr |
200 001 – 500 000 kronor | 6 250 kr |
500 001 – 1 000 000 kronor | 8 750 kr |
1 000 001 – 2 000 000 kronor | 10 000 kr |
2 000 001 – 3 000 000 kronor | 13 750 kr |
3 000 001 – 4 000 000 kronor | 16 250 kr |
4 000 001 – 6 000 000 kronor | 18 750 kr |
6 000 001 – 8 000 000 kronor | 23 750 kr |
8 000 001 – 12 000 000 kronor | 26 250 kr |
12 000 001 kronor och uppåt | 28 750 kr |
Frågor och svar om avgifter för alkoholtillstånd
Kommunen har olika avgifter beroende på vilken typ av serveringstillstånd du vill ansöka om.
Se separat lista över vilka avgifter som gäller.
För att bli beviljad ett serveringstillstånd behöver du i de flesta fall också göra ett kunskapsprov. Avgiften för ett kunskapsprov är 2500 kr per person och tillfälle. Det kan vara flera personer som behöver göra kunskapsprovet. Vem och vilka som behöver göra kunskapsprovet avgörs av kommunens handläggare vid ansökningstillfället.
Efter att du blivit beviljad ett stadigvarande serveringstillstånd betalar du en årsavgift till kommunen som är uppdelad i en fast del och en rörlig del. Den rörliga delen är varierande mellan 1 250 kr – 28 750 kr beroende på vilken årsomsättning du haft i din verksamhet föregående år.
Ansökningsavgifter ska alltid betalas i samband med att din ansökan lämnas in. Handläggning av ärendet sker inte förrän din avgift är betald.
Instruktion för betalning får du i samband med att ansökan skickas in. Du kan i god tid innan ansökan kontakta alkoholhandläggare hos livsmedel och hälsaenheten för betalningsinstruktioner om så önskas.
Kommunens årsavgifter faktureras till dig en gång per år. Tidpunkten när detta sker kan vara lite varierande men vanligtvis så görs detta under perioden mars- juni månad.