Information vid krig och kris

Vid en kris kan du hämta information här

1. Sveriges Radio P4, 102,5 Mhz (Alingsås
  2. alingsas.se – kommunens webbplats
  3. Alingsås kommuns Facebooksida
  4. Alingsås kommuns växel
  5. krisinformation.se som sammanställer och förmedlar myndigheters information om kriser.  Den finns även som app att ladda ner till mobilen.
  6. det nationella informationsnumret 113 13 – där du både kan få och lämna information om allvarliga kriser
  7. text-tv sidan 599
  8. Lilla.krisinfo.se – information till barn och unga  (krisinformation.se).

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA) är ett system för att varna människor om att något allvarligt har hänt som hotar liv, hälsa, egendom eller miljö. Systemet består av meddelanden i radio och TV, och ibland SMS och utomhussignalen ”Hesa Fredrik”.

Signalen i utomhuslarmet består av sju sekunder långa ljudstötar med fjorton sekunders paus emellan. Ljudsignalen hörs enbart i Alingsås tätort. Systemet testas fyra gånger per år, kl. 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. När larmet Hesa Fredrik eller Viktigt meddelande till allmänheten provas informerar även radion om det.

När du hör signalen på andra tider ska du:

1. Gå inomhus
  2. Stänga alla dörrar, fönster och ventilation