Krangatans förlängning och GC längs Borgens gata
Projektet Krangatans förlängning och gång- och cykelbana längs Borgens gata innebär dels en tunnel under järnvägen mellan Sävelunds industriområde och Borgens gata och dels en stor satsning på trafiksäkerhet, klimatanpassningar och gång- och cykelbanor.
Genom den nya förbindelsen kan trafiken på väg 180 avlastas, samtidigt som tung trafik får en smidigare koppling mellan E20 och Vänersborgsvägen utan att behöva passera genom centrala Alingsås. Vägen kommer dessutom att fungera som skyfallsled för att minska risken för översvämningar genom att leda vattenmassor från Sävelund ner mot Säveån. Ett ytterligare mål är att förbättra kommunens gång- och cykelvägnät i industriområdena och på så sätt skapa bättre förutsättningar för hållbara transporter.
Detaljplan 217, Underfart vid Krangatans förlängning och GC-väg Borgens gata, (hittar ingen länk) vann laga kraft 2022-11-23. Arbetet startar hösten 2025 och kommer att genomföras i fyra olika etapper. När projektet är färdigt kommer Alingsås att ha en ny trafiklösning som avlastar väg 180, förbättrar framkomligheten för tung trafik, stärker gång- och cykelmöjligheterna och samtidigt bidrar till klimatanpassning inför framtiden.
Etapp 1 – Krangatans förlängning (blått på kartan)
Den första etappen omfattar byggnationen av en tunnel under järnvägen och en ny väg som knyter samman Krangatan med Borgens gata. Den nya vägen får namnet Säveborgsgatan, enligt beslut av tekniska nämnden den 20 oktober 2025.
Längs sträckan byggs även en ny gång- och cykelväg. Förberedande markarbeten startar hösten 2025, då en byggrop grävs och en tunnelkonstruktion gjuts. Sommaren 2026, under vecka 30, lanseras tunneln under järnvägen. Därefter färdigställs vägar och diken, med planerad öppning vid årsskiftet 2026/2027.
Etapp 2 – Borgens gata E1 (rött på kartan)
Parallellt med etapp 1 pågår anpassningar längs Borgens gata. Korsningen mellan Borgens gata och den nya Säveborgsgatan behöver sänkas för att möta de nya höjderna. Viss infrastruktur måste därför läggas om. I denna etapp byggs även nya övergångsställen och gång- och cykelvägar, vilket ökar tillgängligheten och trafiksäkerheten i området.
Etapp 3 – Borgens gata E2 (lila på kartan)
Den tredje etappen innebär en ytterligare utbyggnad av gång- och cykelvägnätet. Här byggs en ny gång- och cykelbana från E20 fram till korsningen vid Borgens gata. För att förbättra tillgängligheten anläggs också en separat gång- och cykelbro, fyra meter bred, intill den befintliga bron över Säveån. Eftersom området är känsligt krävs erosionsskydd både vid Säveån och vid den nya bron. Dessa åtgärder innebär att kommunen måste ansöka om tillstånd hos mark- och miljödomstolen.
Etapp 4 – Gång- och cykelväg längs Krangatan (grönt på kartan)
I den fjärde och sista etappen byggs en gång- och cykelväg längs Krangatan, från Säveborgstunneln till Sävelundsgatan. Denna del syftar till att knyta ihop alla nya sträckor och skapa ett sammanhängande nät av gång- och cykelvägar i området.
Tidplan
Arbetet kommer pågå i flera års tid och flera etapper kan pågå samtididgt. Alla fyra etapper beräknas vara klara i början av 2029.