Eleven utvecklas efter egna förutsättningar
Grundläggande för all verksamhet är att arbetar med att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elevers rätt till kunskapsutveckling. Eleverna ska kunna utveckla sina kunskaper och färdigheter efter egna förutsättningar och behov. Genom en tillgänglig lärmiljö både på skola och fritidshem stimuleras elevernas motivation och inre drivkraft. Skolan strävar efter att skapa en obruten kunskapskedja för alla barn, genom ett nära samarbete mellan skola och fritidshem.
Goda relationer och fadderverksamhet
Stor vikt läggs vid att utveckla goda relationer bland eleverna och mellan elever och personal och öka elevernas trygghet och gemenskap. Bland annat finns en fadderverksamhet där elever från olika årskurser gör aktiviteter tillsammans. Skolan genomför även trygghetsenkäter med alla elever varje termin för att säkra att de känner sig trygga på Ingaredsskolan.
Elevinflytande
Ett aktivt arbete bedrivs med elevinflytande och elevansvar och har klassråd, elevråd, matråd och fritidsråd där elever från F-6 medverkar. Genom att öka elevernas inflytande över sin dag stimulerar det till nyfikenhet, kreativitet och engagemang.
Kulturupplevelser
Ett av målen på Ingaredsskolan är att ge eleverna kulturupplevelser av olika slag, ett uttryck för detta engagemang är skolans långa samarbete med en systerskola i Gambia som vi har löpande kontakt med under året.