Rutin vid klagomål eller synpunkt på förskola eller skola

Skollagen (4 kap. 8 §) anger att huvudmannen ska ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Om du är missnöjd över någonting i någon av våra kommunala förskolor och skolor kan du lämna ett klagomål. Klagomål ger oss möjlighet att rätta till eventuella brister i verksamheten. Det är ett viktigt led i vår dialog med våra invånare och i arbetet med att utveckla utbildningens kvalitet.

Har du ett klagomål som rör en fristående verksamhet ska du vända dig direkt till dem.

Steg 1: Kontakta verksamheten

Om du som förälder eller elev har synpunkter på en verksamhet ska du alltid i första hand vända dig till rektorn för förskolan eller skolan. Då har verksamheten möjlighet att åtgärda eventuella brister.

Steg 2: Kontakta förvaltningen

Om du inte är nöjd med det svar du fått från förskolan eller skolan kan du lämna ett klagomål till barn- och ungdomsförvaltningen. Det görs digitalt via vår e-tjänst.

Länk till e-tjänst

Klagomålet bör innehålla vilken förskola eller skola det gäller samt en beskrivning av vad det är som du har klagomål på.

Du kan lämna dina synpunkter anonymt. Men om du vill att vi ska informera dig om hur vi har hanterat ditt klagomål behöver vi ha dina kontaktuppgifter som du kan lämna i e-tjänsten.

Vad händer med klagomålet?

Klagomålet registreras och blir en allmän handling. I undantagsfall kan uppgifter i en allmän handling sekretessbeläggas, till exempel om innehållet är kränkande för en enskild. Eventuella personuppgifter hanteras i enlighet med EU:s dataskyddsförordning.

Ditt klagomål registreras och barn- och ungdomsförvaltningen kontaktar den verksamhet som klagomålet gäller för att få verksamhetens syn på klagomålet.

Klagomålet kan hanteras på tre olika sätt:

  1. Direktsvar till klagomålslämnaren.
  2. Överlämning till rektor eller verksamhetschef.
  3. Skriftlig utredning på huvudmannanivå.

Steg 3: Fortfarande inte nöjd?

Efter att du har använt kontaktvägarna ovan, och känner att du vill gå vidare med din synpunkt, kan du vända dig till Skolinspektionen.

Skolinspektionen
Box 23069
104 35 Stockholm
Telefon: 08-586 080 00

skolinspektionen@skolinspektionen.se
www.skolinspektionen.se

Alingsås kommun