Information om coronaviruset covid-19

Kommunen jobbar aktivt med hanteringen av coronaviruset covid-19 och följer direktiv och rekommendationer från folkhälsomyndigheten, socialstyrelsen och andra myndigheter.

Läs mer
0 Driftstörningar

Google translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Service och support

Alströmergymnasiets service och support-team hjälper till med det praktiska på skolan. Vi ser till att tekniken i alla klassrum fungerar och att lokalerna funkar som de ska. Vi hjälper till inför UF-mässor och har hand om samtliga elevskåp och mycket mer. Du vänder dig också till oss gällande borttappade och upphittade saker.

Texten uppdaterad 2020-08-13

IT-support

Om du behöver hjälp med felsökning, inställningar eller felanmälan med din dator finns det support på skolan. Här lämnar du också in din dator om den är defekt eller trasig. Du ska alltid vända dig till supporten vid problem med din dator. Supporten är tillgänglig 08:00-16:00 på skoldagar. Du hittar den vid skolans administration eller på Hyllan. Supporten är inte alltid bemannad så det är bra om du höra av dig i förväg med ditt ärende via sms eller mail.

Apple support

Om du har en MacBook har du tillgång till Apple support. Där kan du bland annat få hjälp med användande av MacOS programvara, program i iWorks och backup av filer. Med andra ord kan du inte få hjälp med själva datorn i sig. Alla garantiärenden hanteras via skolans resursperson.

För att kunna få support behöver du uppge din dators eller iPads serienummer. På datorn hittar du det genom att klicka på appleloggan uppe till vänster på skärmen, välj Om den här datorn och sedan mer info. På iPaden hittar du serienumret under inställningar och Om den här enheten.

Skydda din dator mot stöld och skador

Din dator är en betydelsefull del av dina studier. Därför är det viktigt att du tar hand om den ordentligt och minimerar riskerna för att den blir stulen eller skadad. Nedan kan du läsa om vad du kan göra för skydda din dator och vad som gäller om någonting händer med den.

Tänk på följande för att förhindra att din dator blir stulen

  • Lämna aldrig din dator utan uppsikt
  • Lås alltid in din dator i ditt skåp under skoltid
  • Använd ett hänglås som låses med nyckel till ditt skåp
  • Ett kodlås är inte godkänt
  • Skolan rekommenderar hänglås där låsbygeln har en diameter på 8-9 mm och är gjord av härdat stål

Vid stöld av dator gäller följande

  1. Ta kontakt med skolans IT-support. Du får då datorns serienummer och datorn låses via vårt system för digitala enheter.
  2. Gör en stöldanmälan till Polisen. Enklast är det att anmäla via Polisens hemsida. Där klickar du på Anna stöld, förlust, inbrott eller inbrottsförsök och gör din anmälan.
  3. På frågan vem som äger datorn skriver du dig själv.
  4. När du fått en kopia av din polisanmälan på posten, inte kvittot på din anmälan, så gör vårdnadshavare för omyndig elev en anmälan i vår E-tjänst. Myndig elev gör en anmälan direkt till skolans leverantör hos skolans kontaktperson, ta med kopia på polisanmälan.
  5. Om stölden skett så att försäkringsvillkoren uppfylls regleras ärendet. Du får en ersättningsdator så fort ärendet är komplett med en kopia av polisanmälan.
  6. Om stölden beror på något av nedanstående gäller inte försäkringen:
  7. Datorn har lämnats utan tillsyn i en lokal eller på allmän plats.
  8. Stöld utan samband med inbrott (inbrott förutsätter åverkan).

Om något i villkoren inte uppfylls gäller följande

  1. Du meddelas att stölden inte täcks av skolans allriskförsäkring.
  2. Underlag för att reglera ärendet via hemförsäkring skickas till vårdnadshavare.
  3. Kostnaden för en ersättningsdator faktureras till avtalstecknaren.

Skydda din dator från stötar och tryck

Den vanligaste orsaken till att en dator går sönder är att den faller i golvet eller marken. Eftersom en dator är känslig för stötar, slag och tryck är det därför viktigt att tänka på följande:

  • Förvara alltid datorn i det fodral du får till när du flyttar den.
  • Även i fodralet är datorn känslig för tryck. Lägg därför aldrig några tunga objekt på den.
  • Förvara datorn i en väska när du åker till och från skolan, men släng eller släpp aldrig väskan i golvet eller i marken.

Datorn är känslig för vätska och fukt

Tänk därför alltid på följande:

  • Ha aldrig någon form av vätska i närheten av datorn. Det gäller all form av dryck.
  • Ha aldrig datorn i närheten av tvätthoar, handfat, badkar eller duschkarbiner.
  • Skydda alltid datorn mot fukt och våt väderlek som regn, snö och dimma.

Fel, skade- eller stöldanmälan 1-1

Fel, skade- eller stöldanmälan 1-1 för elev i Alingsås kommuns högstadier eller på Alströmergymnasiet.

Vanliga frågor

  • Svar:
    Är du omyndig så lägger dina vårdnadshavare in ett ärende via vår
    e- tjänst.
    Redogör utförligt via e-tjänsten för hur skadan har uppkommit för att eventuellt reglera skadan via skolans försäkring. Därefter lämnar du in din enhet till skolans support som skickar in enheten till vår avtalsleverantör. Är du myndig så vänder du dig direkt till skolans support.
  • Svar:
    Är du omyndig så lägger dina vårdnadshavare in ett ärende via vår
    e-tjänst.

    Redogör utförligt via e-tjänsten för hur skadan har uppkommit för att eventuellt reglera skadan via skolans försäkring. Därefter lämnar du in din enhet till skolans support som skickar in enheten till vår avtalsleverantör.

    Är du myndig så vänder du dig direkt till skolans support.
  • Svar: Vänd dig till skolans support. Där får du hjälp med att felsöka och eventuellt skicka in din enhet för garantireperation.
  • Svar: Vänd dig till skolans support för att låsa din stulna enhet, samt få serienummer på enheten. Gör därefter en polisanmälan.
  • Vänd dig till service och support. De får in alla upphittade nycklar, plånböcker och telefoner med mera.

Anders Erlandsson

NULL

IT-tekniker, Alströmergymnasiet service och support

Per Karlsson

NULL

Vaktmästare, Alströmergymnasiet service och support