Skolan utvecklar sina kunskaper om AI
Höstterminen för skolpersonalen startade med en inspirerande kompetensutvecklingsdag om hur AI kan användas i undervisningen. Genom föreläsningar och paneldiskussioner ägnades gårdagen åt att fördjupa förståelsen för AI, dess risker och möjligheter.
Efter ett härligt sommarlov är nu många av skolans personal återigen på plats ute i våra verksamheter. För att starta igång höstterminens arbete samlades lärare, skolledare, elevhälsa och rektorer från våra grundskolor i årskurs F–9 på Alströmerteatern för en inspirerande förmiddag med fokus på det samhällsaktuella ämnet AI.
Dagens föreläsningar inleddes av Erik Winerö, gymnasielärare och doktorand i tillämpad it mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Han berättade om vad AI egentligen är, hur det påverkar oss människor och vad det kan innebära för framtidens undervisning och skola. AI-dagen blev startskottet för ett gemensamt utvecklingsarbete i barn- och ungdomsförvaltningen.
– Tidigare har det varit upp till varje lärare, rektor eller administratör att utforska AI på egen hand. Nu vill vi satsa på bred kompetensutveckling för alla i förvaltningen, tillsammans med workshops för olika yrkeskategorier. Vi startar också ett AI-kafé för pedagogisk personal, som leds av vår nya centrala förstelärare i AI, Erik Bjurström, säger Patrik Solérius, verksamhetschef för grundskolan F–6.
AI som ett stöd
Våra medarbetare fick även praktiska tips på hur AI kan användas på ett klokt sätt. Erik Bjurström och hans lärarkollegor Malin Sundelin, Anna Olsson, Johanna Hjelm och David Öijen från Stadsskogen skolan berättade om hur AI kan bli ett verktyg att använda i sin planering och tillsammans med elever i undervisningen.
– Tekniken ska vara ett stöd för pedagogiken, för både lärare och elever. Vi vill visa hur AI kan förstärka det vi redan gör bra. Klokt använt är AI ett verktyg som hjälper oss att skapa engagerande, relevanta och anpassade uppgifter på såväl grupp- som individnivå och bidrar till elevernas utveckling, säger Bjurström.
Ny kunskap kan bidra till att se AI som en möjliggörare
Föreläsningarna bjöd även på tankar om hur ny kunskap och möjligheten att testa AI som arbetsverktyg i praktiken, kan förändra synen på det digitala verktyget. Anna Olsson, lärare på Stadsskogen skolan, beskriver hur hon blivit mer positivt inställd till AI sedan hon upptäckt dess fördelar. AI kan underlätta arbetet med att låta eleverna vara delaktiga i planeringen och öppna upp för möjligheter som annars hade varit svåra att hinna med:
– Tack vare AI kunde vi genomföra elevernas idé om att sätta ihop en musikal till avslutningen av vår vänskapsvecka. Hade vi inte fått den hjälpen med texter och sånger av AI, så hade vi troligtvis inte hunnit med. Alla i klassen blev jättenöjda och supertaggade över att deras idéer hade blivit förverkligade. Det är så jag känner att jag kommer jobba med AI, att det får vara en möjliggörare, säger Olsson.
Förmiddagen avslutades med paneldiskussioner där verksamhetschef Patrik Solérius, Erik Winerö, verksamhetsutvecklare Christian Jerhov, verksamhetsutvecklare Sulamita Regino de Carvalho, förstelärare Erik Bjurström och rektor Jelena Dimitrijevic svarade på frågor kring AI som skickats in digitalt inför kompetensutvecklingsdagen.
Ett av dagens budskap som lyftes fram var att samtalen vi har om AI är bland det viktigaste för utvecklingen inom området framöver och att vi lär av varandra. Vi hoppas att dagen har bidragit med ny inspiration till att fortsätta både reflektionen och arbetet kring AI i våra skolor.