Nathalie Gullberg – enhetschef för Enheten för flerspråkighet
Möt Nathalie Gullberg som är chef för Enheten för flerspråkighet. En av förvaltningens tre centralt placerade stödenheter.
Vad innebär uppdraget som enhetschef för Enheten för flerspråkighet?
Mitt uppdrag handlar om att leda kommunens arbete med modersmålsundervisning och studiehandledning för grundskolan tillsammans med 36 engagerade medarbetare som undervisar i 30 olika språk. Jag leder, tillsammans med kommunens centrala förstelärare i svenska som andraspråk, även ett nätverk för kommunens SVA-lärare.
Uppdraget innebär också att ge stöd i frågor om flerspråkighet genom bland annat fortbildningsinsatser till rektorer, lärare och annan skolpersonal. Jag ansvarar också för rutinen ”En väg in”, som säkerställer en god start för nyanlända elever i skolan.
Det är svårt att sammanfatta hela uppdraget, men kort sagt handlar det om att på olika sätt arbeta med att stärka kommunens arbete med flerspråkighet ur ett 1-16-årsperspektiv.
Vad har du för yrkesbakgrund?
Jag är i grunden gymnasielärare i svenska som andraspråk och svenska och har arbetat både på högstadiet och gymnasiet, främst på skolor med rik språklig och kulturell mångfald. Tidigare har jag haft roller som ämneslagsledare och ansvarat för att utveckla undervisningen i svenska som andraspråk, samt organiserat och utvecklat undervisningen för nyanlända elever i både högstadiet och gymnasiet.
I Alingsås kommun är ”nytänkare” ett av våra kärnvärden som beskriver vad vi står för. Vad innebär det för dig att vara nytänkande?
För mig handlar nytänkande om att våga ifrågasätta invanda mönster och arbetssätt: ”Varför gör vi såhär?” och ”Har vi provat något annat?”. Det handlar om att se möjligheter där andra ser begränsningar, att våga utforska nya idéer och tänka kreativt.
Nytänkande innebär också att skapa en kultur där nyfikenhet och initiativ uppmuntras, där det är tryggt att prova nya saker och reflektera tillsammans.
På vilket sätt kan du i arbetet som enhetschef bidra till nytänkande i verksamheten?
Som enhetschef vill jag omsätta idéer i handling. Jag är en ”doer” som tror på att testa, reflektera och utveckla tillsammans med medarbetarna, istället för att fastna i diskussioner som inte leder någonstans. Jag vill skapa utrymme för konstruktiva dialoger kring både utmaningar och möjligheter på enheten, lyssna aktivt på medarbetarnas idéer och delegera ansvar för spännande projekt till dem som arbetar närmast kärnverksamheten.
För mig är det också viktigt att uppmuntra medarbetarna att ständigt ifrågasätta mig: Vad är syftet med det här mötet? Vad ska den här fortbildningsdagen leda till? Varför tog du det här beslutet?
Vad är det bästa med ditt arbete?
Medarbetarna, helt klart! Jag arbetar tillsammans med en otroligt spännande grupp människor med olika kulturer, språk, erfarenheter och livshistorier. De är roliga, varma och kloka och har verkligen ett fantastiskt förhållningssätt. Att stötta eleverna är alltid i fokus och deras engagemang, yrkesstolthet och fina elevsyn genomsyrar hela verksamheten.
Förutom medarbetarna tycker jag också att det bästa är bredden i arbetet! Att få arbeta med flerspråkighetsfrågor ur ett 1–16-årsperspektiv och samverka med rektorer, lärare, annan skolpersonal och andra förvaltningar. Den variationen gör arbetet väldigt spännande och roligt.
Du är ny som chef, hur är det att komma till Alingsås kommun och börja i en ny roll – hur har den första tiden varit?
Den första tiden har varit intensiv, spännande och väldigt lärorik! Jag fick en mycket fin, professionell och välplanerad introduktion som gjorde att jag kunde landa i rollen på ett lugnt och tryggt sätt. Alla har varit väldigt välkomnande och hjälpsamma, vilket gjorde att jag snabbt kände mig “hemma” i Alingsås.
Självklart kan det stundtals kännas utmanande att vara ny som chef, ny i kommunen och ny i kommunal verksamhet generellt, men det finns alltid någon att fråga. Stöttande chefer och kollegor, tillsammans med välfungerande stödsystem gör att man snabbt kan komma in i arbetet och känna sig trygg i rollen.
Vilket lärande är du inne i just nu? Både tillsammans med kollegor och för egen del.
Oj, den här var svår att svara på! Jag har aldrig tidigare varit med om ett så intensivt lärande på så många plan samtidigt. Det handlar om att förstå kommunens organisation, hur olika delar samverkar och samtidigt lära känna mina medarbetare på riktigt. Vi bygger förtroende, testar nya arbetssätt och hittar tillsammans hur vi kan utveckla verksamheten.
För egen del handlar det om att hitta balansen i ledarskapet, hur jag kan ge handlingsutrymme, uppmuntra initiativ och vara närvarande när mina medarbetare är utspridda på många skolenheter med få tillfällen till fysiska träffar i vardagen.
Vad händer inom enheten för flerspråkighet framöver?
Det händer en massa spännande saker! Jag har tillsammans med medarbetarna just startat upp en ansvarsgrupp, “Flerspråkigt läsande” som bland annat ska arbeta med att utveckla skolornas utbud av flerspråkiga böcker, erbjuda sagostunder på modersmålet och arbeta för att väcka läslust och stärka flerspråkigheten i kommunen.
En annan grupp har precis börjat planera för ett stort firande av internationella modersmålsdagen i februari, med uppträdanden och utställningar. Det ser jag fram emot!