Fritidshemmen delar
I oktober samlades ledning och skolpersonal från våra fritidshem för en inspirerande eftermiddag med kompetensutveckling. Fokus låg på fritidshemmets viktiga roll för elevers lärande och utveckling genom föreläsningar och kollegiala diskussioner.
På plats i Equmeniakyrkan i Alingsås en eftermiddag i oktober fick deltagarna lyssna till en föreläsning om AI, miniföreläsningar från våra fritidshem och inspireras av varandra vid bordssamtal.
Miniföreläsningarna som hölls av lärare i fritidshem handlade om hur lärmiljöer kan öka trivseln i fritidshemmen, att ta tillvara på elevernas intressen och hur utbildad personal kan stärka kvaliteten i verksamheten under hela skoldagen. Therese Kihlberg, lärare i fritidshem, lyfte fram hur utbildning kan bidra till att jämlikheten på våra fritidshem stärks:
– Eleverna lär sig genom att göra, samarbeta, tänka och prata med varandra. Precis som i skolan är det på fritidshemmet. När vi har utbildad personal i fritidshemmen höjs kvaliteten i hela skolans uppdrag. Det handlar om att skapa meningsfullhet i varje del av barnens dag, säger Therese Kihlberg, lärare i fritidshem, Västra Bodarna skola.
Bordssamtal med goda exempel från fritidshemmen
Mellan eftermiddagens föreläsningar fick deltagarna möjlighet att mingla runt och delta i olika bordssamtal. Goda exempel från våra fritidshem visades upp om bland annat: tv-spel på fritids, käpphästar, bildutmaning och konstruktionsprojektet ”Här bor vi!” där fritidshemmet byggt upp en miniatyrvärld av omgivningen eleverna bor i.
– Vi vill lyfta fritidshemmets viktiga roll för elevernas lärande och utveckling. Syftet med dagen var att stärka vår gemenskap och lyfta fram den kompetens och kreativitet som finns i våra fritidshem. Genom att vi delar med oss av våra olika erfarenheter kan vi inspirera varandra och tillsammans fortsätta utveckla fritidshemmens verksamhet, säger Michaela Hagström, utvecklingsledare.
Identifierade utvecklingsområden
Barn- och ungdomsnämnden har pekat ut två utvecklingsområden som vi kommer arbeta med framöver: att stärka fritidshemmets kunskapsuppdrag och öka likvärdigheten mellan fritidshemmen. Till stöd i sitt arbete har fritidshemmen våra två centrala förstelärare i fritidshem som hjälper till att utveckla kvalitetshjul och göra pedagogiska planeringar med tydlig förankring i läroplanen.
– Fritidshemmen är en mycket betydelsefull verksamhet, främst för våra barn och unga men också för vårdnadshavare och för samhället. Den här eftermiddagen var ett steg mot ökad likvärdighet mellan våra fritidshem. Vi har en otroligt bred och djup kompetens på våra fritidshem – och nu får alla möjlighet att ta del av den, säger Patrik Solérius, verksamhetschef grundskola F–6.
Ett budskap som lyftes fram under dagen var: Ta hjälp av varandra och var inte rädda för förändring. Det blev en rolig och inspirerande eftermiddag och tillsammans driver vi fritidshemmens fortsatta utveckling framåt.