Fortbildning i matematik med Nationellt Centrum för matematikutbildning
All personal som undervisar i matematik på Ängaboskolan genomgår under läsåret 2025/2026 en fortbildning i matematik för Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
Bakgrunden till fortbildningsinsatsen är att Ängaboskolan inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet identifierat de områden inom matematikundervisningen som upplevs vara mest utmanande för eleverna. Under läsåret 2025/2026 är ett prioriterat mål att kunna erbjuda en ökad bredd i undervisningen kring dessa områden.
Utvecklingsgruppen på Ängaboskolan tog tidigt i höstas kontakt med NCM för att utifrån analysen i det systematiska kvalitetsarbetet tillsammans ta fram en fortbildningsplan. Kontakten resulterade i att NCM vid fyra tillfällen under läsåret besöker Ängaboskolan och håller föreläsningar och workshops med fokus på taluppfattning, tallinjer, enheter och val av strategier vid matematiska beräkningar och problemlösning, berättar Malin Bohlin, rektor på Ängaboskolan.
Fokus läggs även på att automatisera de fyra räknesätten och multiplikationstabellen. Inför varje tillfälle läser personalen olika forskningsartiklar kring matematikundervisning.
Fyra fortbildningstillfällen
Innan första fortbildningstillfället den 12 november tog lärarna del av en artikel om laborativ matematikundervisning. Ulrika Dahlberg från NCM höll första tillfället och varvade föreläsning med fokus på taluppfattning med praktiska övningar kopplat till artikeln. Hon förtydligade vad god taluppfattning innebär, men stor del av fortbildningen handlade om mentala övergångar mellan konkret – halvkonkret – halvabstrakt – abstrakt. Ulrika visade hur lärare kan arbeta med olika typer av matematiskt material i undervisningen för att underlätta övergångarna för eleverna. Exempel på material är tallinjer, bråktavlor, tiobasmaterial och tärningar. Alla lärare fick även prova olika material och att arbeta med tanketavlor.
Inför andra tillfället den 3 december fördjupade sig lärarna i en artikel om att vitalisera huvudräkningen och en artikel om tallinjen som didaktiskt redskap. De genomförde även övningen ”Dagens tal” i sin klass och tog kort på hur uppgiften löstes. Carolin Nagy från NCM höll i föreläsning och övningar under fortbildningstillfället. Lärarna fick börja med att samtala utifrån artiklarna. Därefter var det många praktiska övningar som bland annat innehöll övning av positionstal med hjälp av en golvtallinje. Carolin gick också igenom hur elever kan få hjälp att förstå hur de kan arbeta med grupperingar, tiotal och ental. Lärarna fick även prova att spela ”Agenternas hemliga tal” där de behövde använda matematiska begrepp som större än, mindre än, delbart med, udda tal, jämnt tal, tiotal, ental och siffersumma.
Vid det tredje tillfället den 21 januari kommer fokus att ligga på additiva situationer och på vilket sätt undervisningen kan bidra till förbättrade aritmetiska färdigheter hos eleverna.
Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med NCM under vårterminen och kan konstatera att intresset för matematik och pedagogiska diskussioner har ökat i och med fortbildningen, säger Malin Bohlin.
Som så ofta skapar fortbildning till ett vidare intresse och i det här fallet har det lett till att Ängaboskolan utökar sin fortbildning i matematik genom att skicka specialpedagoger och tre lärare från mellanstadiet till Matematikbiennalen i Göteborg i slutet av januari.