Förskolor satsar på matematiken

Förskolorna i team Nordost genomför en långsiktig satsning på matematik. I oktober träffades pedagoger och rektorer för tredje gången. Dagen bjöd på föreläsning, diskussioner och workshops med fokus på rumsuppfattning och taluppfattning.

Det var en kreativ och givande kompetensutvecklingsdag när ledning, rektorer och pedagoger i team Nordost samlades på Brogårdens förskola en eftermiddag i oktober. Detta, det tredje tillfället i satsningen, fokuserade på att fördjupa kunskaperna om rumsuppfattning och deltagarna arbetade med matematiska begrepp och principer som mönster och mätning, samt taluppfattning.

  • Inför kompetensutvecklingsdagen hade pedagogerna förberett sig genom att läsa utvalda kapitel i litteratur om matematikundervisning i förskola:
    Bokkapitel: De yngre barnens lärande, Lena Landgren och Helene Swärd, i boken Learning study i förskolan, Mona Holmqvist Olander (2013).
  • Bokkapitel: Sortering och klassificering, Margareta Forsbäck, i boken Små barns matematik – undervisning och lärande, Elisabeth Doverborg (2016).

Pedagogerna hade även tagit med sig dokumentationer med analyser och portfolio över sitt arbete med matematiksatsningen. Innehållet i det materialet och litteraturen deltagarna hade läst användes sedan som underlag för dagen. Det blev inspirerande gruppdiskussioner och workshops med aktiviteter kopplade till barns matematikinlärning i förskolan.

En satsning som pågår i ett år

Matematisksatsningen pågår under ett års tid och är uppdelad på fem tillfällen, med arbetsuppgifter att prova i barngrupperna mellan utbildningstillfällena. De som håller i utbildningen är Helen Lindgren, doktorand vid Göteborgs universitet med forskningsområde matematikdidaktik i förskolan och Lena Landgren, förskollärare som specialiserat sig kring matematik i förskolan.

Eftermiddag bjöd på stor inspiration och kreativiteten flödade för fullt i lokalerna! Ett fantastiskt tillfälle att fördjupa kunskaperna kring matematikundervisning i förskolan.