Nya funktioner i e-tjänsten för ansökning enligt SoL och LSS
Nu lanseras en ny version av e-tjänsten i ett steg mot att modernisera och digitalisera socialtjänstens tjänster och göra de mer tillgängliga. Du som medborgare loggar in på ”Mina sidor” med ditt Bank-ID och ansöker om det stöd du är i behov av enligt antingen SoL eller LSS.
Ansökan enligt SoL och LSS
Med e-tjänsten kan du sedan tidigare ansöka om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen om du till följd av sjukdom, funktionsnedsättning eller åldersförändringar inte klarar av vardagen på egen hand. Du behöver inte veta exakt vilken typ av stöd du vill ansöka om utan det räcker att du berättar för socialsekreteraren vad du inte längre klarar av i din vardag.
Företräda annan
I den nya versionen av e-tjänsten kan du även ansöka för annan person, exempelvis dina föräldrar eller barn. Om du har samtycke från den enskilde kan du som vårdnadshavare, närstående eller godman företräda annan person. Samtycket måste först registreras av handläggare och därefter kan du se saker som beslut och genomförandeplan i e-tjänsten.
Fler nya funktioner
I e-tjänsten har du möjlighet att kommunicera direkt med din handläggare, beslutsfattare eller utförare. Detta görs via en meddelandefunktion. En annan funktion som lanseras är möjlighet att lämna in intresseanmälan för att bli kontaktperson/stödfamilj.
Vad händer när jag har ansökt?
När du har registrerat en ansökan tas informationen emot av den enhet som ansvarar för ärendet. En socialsekreterare kommer att kontakta dig via de kontaktuppgifter som du har lämnat.
En utredning inleds utifrån arbetssättet individens behov i centrum. Ditt behov av stöd/insats kommer att utredas och utredningen används som beslutsunderlag för bedömningen av vilket/vilka behov du har och vilken insats som kan bli aktuell för dig.