Nu kan du ansöka om stöd enligt SoL och LSS digitalt

Nu lanseras en ny e-tjänst i ett steg mot att modernisera och digitalisera socialtjänstens tjänster och göra de mer tillgängliga. Du som medborgare loggar in på ”Mina sidor” med ditt Bank-ID och ansöker om det stöd du är i behov av enligt antingen SoL eller LSS.

Äldre ansöker om stöd enligt SoL

Du som till följd av sjukdom, funktionsnedsättning eller åldersförändringar inte klarar av vardagen på egen hand kan ansöka om stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen (SoL).
Du behöver inte veta exakt vilken typ av stöd du vill ansöka om. Det räcker att du berättar för socialsekreteraren vad du inte längre klarar av i din vardag.

För dig med funktionsnedsättning

Du som har en funktionsnedsättning kan ansöka om stöd och hjälp i vardagen enligt socialtjänstlagen. Du behöver inte veta exakt vilken typ av stöd du vill ansöka om utan det räcker att du berättar för socialsekreteraren vad du inte längre klarar av i din vardag. Exempelvis ansökan om boendestöd.

Du kan också begära stöd enligt lagen om stöd och service (LSS). Då kan du få stöd och hjälp i vardagen så att du kan leva som andra och delta i samhällets gemenskap. Exempelvis begäran om daglig verksamhet, kontaktperson eller korttidsvistelse.

Vad händer när jag har ansökt?

När du har registrerat en ansökan tas informationen emot av den enhet som ansvarar för ärendet. En socialsekreterare kommer att kontakta dig via de kontaktuppgifter som du har lämnat.

En utredning inleds utifrån arbetssättet individens behov i centrum. Ditt behov av stöd/insats kommer att utredas och utredningen används som beslutsunderlag för bedömningen av vilket/vilka behov du har och vilken insats som kan bli aktuellt för dig.

Endast nya ansökningar i första steget

E-tjänsten är under uppbyggnad vilket innebär att endast medborgare som idag inte har något stöd via socialtjänsten kan ansöka digitalt. Under hösten kommer fler funktioner så att medborgare som redan har stöd kan använda e-tjänsten för att exempelvis ta del av sina handlingar, ansöka om utökat stöd, dela sitt ärende med en företrädare eller kommunicera med handläggare eller utförare.

Till den nya e-tjänsten.