Förstelärare inspirerar till skolutveckling
Förra veckan samlades förstelärare i Alingsås kommun för att dela med sig av goda exempel från våra skolverksamheter. På dagordningen stod mikroföreläsningar och samtalsbord där förstelärare inspirerade varandra med sina erfarenheter och kompetenser.
Ett härligt sorl spred sig i Equmeniakyrkan när förstelärarna fick reflektera kring olika frågor tillsammans med bordsgrannarna. Det var en efterlängtad träff för kommunens förstelärare och en möjlighet till att fördjupa samtalet om undervisningsutveckling. Utvecklingsledare Michaela Hagström beskriver träffen som en ”delar-dag” och en gemensam arena för förstelärare att dela med sig av sina kompetenser:
– Vi vill skapa möjlighet för erfarenhetsutbyte, synliggöra det professionella lärandet och stärka nätverket mellan skolor. Genom att lyfta goda exempel och föra samtal om gemensamma utvecklingsfrågor – som exempelvis språk, lärstrategier, matematik, relationellt arbete och AI – hoppas vi att deltagarna går hem med både nya idéer och fördjupad samhörighet i sitt uppdrag som bidrar till ökad kvalitet i undervisningen, säger Hagström.
På plats under förmiddagen fanns omkring 50 förstelärare från kommunens alla grundskolor och anpassade grundskolor. Även förstelärare med centrala uppdrag, rektorer och verksamhetschefer för årskurserna F–6, 7–9 och anpassade grundskolor deltog under delar-dagen.
En förstelärares uppdrag
En förstelärare är en erfaren lärare med särskilt ansvar för att driva skolutvecklingen framåt och arbetar ofta med olika prioriterade utvecklingsområden på sin skola. Alla förstelärare bidrog till kompetensutbytet under träffen genom att antingen hålla en mikroföreläsning eller leda ett samtalsbord. Deltagarna fick möjlighet att mingla fritt mellan samtalsborden och kunde därför lägga fokus på ämnesområden som var särskilt relevanta för deras egna verksamheter.
Det blev många spännande samtal runt borden och flera förstelärare delade med sig av värdet de ser i sitt uppdrag. Möjligheten att få dela med sig av den erfarenhet de tillägnat sig genom flera år inom läraryrket och därigenom få inspirera andra var något som flera av dem lyfte fram. En av förstelärarna förklarade även att de ofta är samtalsledare i sina arbetslag på skolan de arbetar, vilket gör att de kan sprida ny inspiration till sina kollegor på det sättet.
Värdefull möjlighet att inspirera varandra
Att få lyssna till varandra och inspireras av allas olika erfarenheter var en central framgångsfaktor med den här delar-dagen. Vikten i det kollegiala lärandet och att gemensamt bidra till att utveckla nya arbetssätt var flera av förstelärarna samstämmiga om. Malin Eliasson, förstelärare på Ingaredsskolan, beskriver att den här typen av kompetensutveckling ger möjlighet att sprida engagemang hos andra.
– Brinner man för någonting själv, så är det så mycket lättare att få med andra och känna att vi gör det här tillsammans. Jag tror på att vi behöver dela goda exempel med varandra för att vi ska lyckas hela vägen. Ensam är inte stark, säger Eliasson.
Förmiddagen bjöd på många givande inslag om bland annat hur vi kan möta läskrisen, flerspråkighet, relationsskapande i klassrummet och tips på hur lärare kan använda AI i undervisningen. Flera av förstelärarna uttryckte att de tar med sig många konkreta tips som kan implementeras i deras verksamheter på ett enkelt sätt.
– Sådana här dagar när vi möts, som den här junidagen, sitter man och blir inspirerad hela tiden och börjar fundera kring hur man kan få in det här i arbetslagen på skolan. Det bästa är att man får utvecklas tillsammans. Det är vi väldigt öppna med, att vi gör den här kompetensutvecklingen med alla på arbetsplatsen. Det är jättehäftigt tycker jag, säger Sara Westman, förstelärare på Ingaredsskolan.
Påfyllda med ny inspiration från delar-dagen fortsätter nu förstelärarna, tillsammans med sina kollegor, det goda arbetet med skolutveckling runt om i kommunens alla skolor.