Dialog och miljönytta i fokus för tillsynsverksamheten
Miljöenheten på Alingsås kommun är enligt miljöbalken tillsynsmyndighet på företag och verksamheter. Målet med tillsynen är att med god dialog skapa lösningar som gynnar både företagaren och miljön.
Jenny Leonardsson är chef på miljöenheten på Alingsås kommun. Hon berättar att tillsynsansvaret gäller alla verksamheter som bedriver någon form av miljöfarlig verksamhet.
– Egentligen alla som hanterar någon form av kemikalier eller petroliumprodukter och verksamheter som genererar utsläpp till mark, luft eller vatten som kan vara skadliga för människors hälsa eller miljö. Det kan exempelvis handla om verkstäder, lantbruk, reningsverk eller tankstationer. Vi har ungefär 60 stycken verksamheter som är så pass stora att de har årlig tillsyn, alla andra mindre verksamheter får tillsyn betydligt mer sällan, säger Jenny Leonardsson.
Om en verksamhet får klagomål från allmänheten på sig kan det leda till en tillsyn. Men det finns också en ambition om att hinna med uppsökande tillsynsverksamhet. Inom kort startar exempelvis ett arbete med att försöka minska övergödningen av Anten och därför är planen att aktörer längs Mellbyån ska besökas de närmsta åren.
– Vi vill ha en dialog för att ge tips och råd om hur de kan förbättra sin verksamhet. Utöver miljönyttan som gynnar alla finns det fördelar för ett företag med att hantera sin miljöfarliga verksamhet på rätt sätt. Dels ur arbetsmiljösynpunkt eftersom det finns en hälsoaspekt i det här och dels för att kunna visa eventuella kunder att man gör rätt och tar sitt ansvar i de här frågorna, säger Jenny Leonardsson.
Efter besöket skrivs alltid en tillsynsrapport där tillsynens sammanfattas. Om det sedan blir en kravställan på åtgärder sker det genom ett beslut om föreläggande.
– Där specificeras vad som behöver åtgärdas och inom vilken tidsrymd det ska vara klart. Att vi gör ett föreläggande är för att det ska vara rättssäkert eftersom det går att överklaga till Länsstyrelsen om man inte håller med. Men det är sällan några överraskningar i beslutet eftersom vi alltid pratar och diskuterar med varandra under besöket, säger Jenny Leonardsson, som inte tycker att företagare som får besök ska känna sig ifrågasatta eller obekväma.
– Det kanske ibland upplevs så, men det är inte vår avsikt. Vi är där för allas bästa och för att utföra vårt uppdrag. Det blir heller aldrig några böter i förstaläget utan alla får alltid chansen att åtgärda eventuella brister.