Systemförvaltare till Alingsås kommuns nya kontaktcenter

Om arbetsplatsen

Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås!

Nu bygger vi ett modernt kontaktcenter som blir Alingsåsbornas huvudsakliga väg in till kommunen och i samband med detta söker vi dig som kan förena teknisk expertis med förståelse för användarbehov!

Alingsås kontaktcenter ska vara den naturliga ingången för medborgare som söker information, service och vägledning, med moderna digitala verktyg som komplement till det personliga mötet. Vi är nu i en spännande uppbyggnadsfas där grundläggande systemval och arbetssätt formas, vilket ger dig en unik möjlighet att påverka från grunden. Vårt nya kontaktcenter är en del av it- och kommunikationsavdelningen och blir navet för medborgarkontakter, en strategisk satsning på tillgänglighet och service. Här möts teknologi, verksamhetsutveckling och dialog. 

När du börjar hos oss så erbjuder vi dig:

• En trygg tillsvidareanställning med kollektivavtal
• Möjlighet att vara med från början och forma ett nytt kontaktcenter
• Att jobba i multikompetenta team tillsammans med avdelningens andra specialister inom kommunikation, it och service
• Individuell kompetensutvecklingsplan med stöd för kurser, certifieringar och konferenser
• Möjlighet till delvis distansarbete
• Möjlighet till semesterväxling och löneväxling
• Friskvårdsbidrag, cykelförmån och förmånliga rabatter
• Ett utvecklingsinriktat och prestigelöst arbetsklimat där nytänkande uppmuntras

Vill du vara med och designa och forma framtidens medborgarservice? Varmt välkommen med din ansökan!

Arbetsuppgifter

I rollen som systemförvaltare säkerställer du att kontaktcentrets tekniska plattform fungerar optimalt och utvecklas i takt med både kontaktcenter och verksamheters behov. Du kombinerar teknisk systemförvaltning med förståelse för hur tekniken används i praktiken och blir en viktig länk mellan kontaktcentrets medarbetare och resten av it- och kommunikationsavdelningen samt systemleverantörer.

Du arbetar verksamhetsnära och ser tekniken som ett verktyg för att göra skillnad för både medborgare och medarbetare. Din vardag präglas av variation mellan drift, utveckling, support och samverkan inom både avdelningen och övriga delar av organisationen.

Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat: 

• Ansvara för drift, förvaltning och utveckling av kontaktcentrets verksamhetssystem, ärendehanteringssystem och digitala kanaler
• Delta i utveckling och förvaltning av e-tjänster för medborgare identifiera behov, specificera krav, testa lösningar och följa upp resultat
• Fungera som tekniskt stöd till kontaktcentrets medarbetare och utbilda i systemanvändning
• Processkartläggning och skapa flödesscheman
• Samarbeta tätt med kollegorna på it- och kommunikationsavdelningen för att säkerställa tillgänglighet, prestanda och informationssäkerhet
• Bevaka nya tekniska möjligheter, delta i förändrings- och förbättringsprojekt samt dokumentera rutiner och processer
• Analysera verksamhetsflöden

Sommaren 2026 flyttar alla förvaltningskontor ihop i ett nytt kommunhus där vi kommer att jobba aktivitetsbaserat. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med kollegor inom både service, it och kommunikation för att skapa en sammanhållen medborgarupplevelse.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har relevant eftergymnasial utbildning inom it, systemvetenskap, informationsteknik eller motsvarande kompetens förvärvad genom arbetslivserfarenhet. Du har dokumenterad erfarenhet av systemförvaltning och arbete med verksamhetssystem samt erfarenhet av arbete med integrationer mellan system. Du har goda kunskaper i informationssäkerhet och dataskydd, mycket god förmåga att kommunicera på svenska både i tal och skrift samt B-körkort då tjänsten kan innebära resor mellan kommunens arbetsplatser.

Erfarenhet från kontaktcenter, servicecenter eller liknande kundnära it-miljöer är meriterande. Likaså kunskap om plattformar för kommunikationskanaler, erfarenhet av e-tjänsteutveckling och användarcentrerad design, erfarenhet av offentlig sektor, kunskap om ärendehanteringssystem, erfarenhet av agila arbetssätt samt utbildning eller certifiering inom it-servicehantering, it-säkerhet eller projektledning/samordning.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du både tekniskt kunnig och pedagogisk du kan rita upp en process och förklara komplexa tekniska sammanhang på ett sätt som andra förstår. Du är analytisk och noggrann. Du är serviceinriktad och genuint intresserad av hur tekniken används för att underlätta för både medborgare och medarbetare. Du är strukturerad, effektiv och ansvarstagande samtidigt som du är flexibel och lösningsorienterad när utmaningar uppstår. Du drivs av att vilja förbättra och utveckla. Du trivs med att arbeta både självständigt och i team, och ser samarbete som en förutsättning för framgång vid verksamhetsutveckling. Du ser möjligheter före hinder och bidrar till en positiv och utvecklande arbetsmiljö.

Övrig information

Placering: Tjänsten är placerad vid it och kommunikationsavdelningens kontaktcenter. Kontaktcentret kommer att vara lokaliserat centralt i Alingsås med goda kommunikationsmöjligheter. Med promenadavstånd till stationen kombineras småstadens närhet och gemenskap med storstadens pendlingsmöjligheter till Göteborg och resten av Västsverige.

Provanställning kan komma att tillämpas. 

För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt ID kort.

Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.

Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

Information

Sista ansökningsdag

2025-12-16 (21 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-11-25

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-11-25

Referens

C291195

Kontakt

Maja Theorin

Enhetschef kontaktcenter

maja.theorin@alingsas.se

Jessica Larsson

Vision

jessica.larsson@alingsas.se
Ansök