Bemanningscontroller
Om arbetsplatsen
Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås!Vi har som mål att bli Sveriges mest effektiva kommun och vård- och omsorgsförvaltningen är mitt uppe i en spännande förändringsresa som innebär förändrade arbetssätt med fokus på innovation, samarbete och att bli en förvaltning i framkant. Du kommer att mötas av en arbetsplats som strävar mot en omställning till ett datadrivet och digitalt arbetssätt - där vi med en välavvägd mix av erfarenhet, nyfikenhet och mod utmanar oss själva och de kommunala verksamheterna för att skapa nytta för medborgarna med de resurser som står till förfogande.
Som en del av ovanstående förändringsresa har avdelningen för verksamhetsstöd sett över organisation och processer så att rätt funktioner gör rätt saker på rätt sätt. Nya enheter har bildats och rekrytering har genomförts under våren. Detta innebär att vår nuvarande bemanningscontroller får nya arbetsuppgifter som enhetschef och jag söker nu hennes efterträdare.
När du börjar hos oss så erbjuder vi dig:
• En trygg anställning
• Möjlighet till semesterväxling
• En kompetensutvecklingsplan
• Föräldrapenningtillägg
• Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi
• Cykelförmån
• Möjlighet att delvis arbeta på distans
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som bemanningscontroller tillhör du avdelningen för verksamhetsstöd och du rapporterar till avdelningschef. Du utgör en del förvaltningens strategiska kärna tillsammans med utvecklingsledare och lokalstrateg. Du arbetar förvaltningsövergripande och stödjer såväl avdelningschefer och enhetschefer med strategi och analys inom bemanningsekonomi.Ditt uppdrag som bemanningscontroller innebär både att utveckla och kvalitetssäkra bemanningsprocessen genom att analysera nuläge, ge förslag på förbättringar, kvalitetssäkra scheman genom intern kontroll och stötta chefer i förändringsprocesser.
Du har en viktig roll gällande uppföljning av verksamhetens bemanning och planering för en hållbar personalekonomi och verksamhet. Du tar fram manualer, utbildningsmaterial och bemanningshandbok och du genomför utbildningar med chefer och medarbetare.
Kvalifikationer
Krav för tjänsten:• Akademisk examen inom för tjänsten relevant område, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms likvärdig
• Arbetslivserfarenhet som bemanningscontroller, alternativt flerårig erfarenhet av att arbeta med schemaläggning och bemanningsekonomi, gärna inom vård- och omsorg samt funktionsstöd
• God kunskap och kompetens kring lagar och avtal inom offentlig sektor, särskilt kommun
• God digital kompetens
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• Erfarenhet och god förmåga att leda och facilitera grupper
• Vana av att utbilda och förmedla kunskap till andra
Vi tror även att du har erfarenhet av att genomföra förändringar och processer, samt av schema-, personal-och bemanningsarbete.
Som person har du mycket goda kommunikativa förmågor där du är tydlig och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har även goda relationsskapande förmågor som du visar genom att vara en god lyssnare och du skapar, behåller och utvecklar goda relationer på ett naturligt sätt.
Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaper och färdigheter som vi bedömer krävs för tjänsten.
Övrig information
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt ID kort.Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.