Fokus på likvärdighet i årskurs 7–9
Högstadiets kompetensutvecklingsdag i oktober fokuserade på likvärdighet i skolverksamheten i årskurs 7–9. Ledning och skolpersonal möttes på Nolhagaskolan i diskussioner om likvärdighet och ökad måluppfyllelse.
Rektorerna för grundskolan årskurs 7–9 tog initiativet och planerade för en gemensam kompetensutvecklingsdag på Nolhagaskolan. En förmiddag i oktober samlades de tillsammans med ledning och skolpersonal för att arbeta för en likvärdig utbildning för våra elever.
– Vi behöver arbeta med utveckling på olika arenor och med olika professioner. Jag blir stolt över att rektorer och medarbetare för grundskola 7–9 ser värdet av att träffas mellan enheterna, för att genom kollegialt delande och lärande öka likvärdigheten i undervisningen. Att vi har fokus på ökning av elevernas måluppfyllelse är centralt i arbetet och i dialogen, eftersom vi behöver ge våra elever de bästa förutsättningarna för framtida studier, arbete och liv, säger Johan Forsstrand, verksamhetschef grundskola 7–9.
Dialog i ämnesgrupper för att inspirera varandra
Inför kompetensutvecklingsdagen hade lärarna fått välja ett ämne de ville fokusera på. Lärarna från alla 7–9 skolor arbetade sedan vidare i ämnesgrupper för att dela framgångsrika strategier och utmaningar för måluppfyllelse i sitt ämne. Till underlag för sina diskussioner hade lärarna samtalsguider att följa.
– Både dialogerna om AI, måluppfyllelse och utbytet upplevdes som givande när lärarna utvärderade dagen. Vi ser fram emot att få fortsätta mötas för ökad likvärdighet och samsyn i bedömning, säger Märta von Feilitzen, rektor på Nolhagaskolan.
Det blev en inspirerande och lärorik kompetensutvecklingsdag! En inledande insats för att fortsätta utveckla vårt gemensamma arbete för en likvärdig skola, där våra elever når en ökad måluppfyllelse.