Anna, läraren Sara Svensson och Tania från Nattugglan är ute på upptäcksfärd i centrala Alingsås.

Utflyktsprojekt lär förskolebarn naturkunskap

Genom utflykter så lär sig förskolebarnen på avdelningen Nattugglan vid Östlyckans förskola om allt från samhällsorientering till naturkunskap. Det är barnen själva som tagit initiativ till utflyktsprojektet berättar lärarna.

En stor flugsvamp att sitta på. Kristallkronor som glimmar. En jordglob som tar oss till magiska världar. Förskolebarnen tittar med stora ögon på sakerna på andra sidan rutan. Det pekas, skrattas och så deklarerar någon med hög stämma nyheten om en ny upptäckt i skyltfönstret.

Barnen är med och påverkar arbetet

Det är avdelningen Nattugglan på Östlyckans förskola i Alingsås som är ute på promenad i centrala Alingsås. Det hela är en del av ett projekt där utflykter står i centrum. Projektet startade på Nattugglan i höstas och är sprunget från barnen, berättar läraren Christina Madsen.

— De som är runt 3 ½  år har varit mest drivande i detta. Det är viktigt att barnen känner att de blir lyssnade på och att de har inflytande i livet och i samhället. Det lägger grunden för framtidens demokrati. 

Just barns inflytande och delaktighet fungerar som ett paraply och övergripande tema för de kommunala förskolornas arbete. Och det är tydligt att barnen uppskattar utflykterna de själva initierat. 

— Jag hittade en bro förut, den var gjord av många stenar. Åh, jag tycker om stentunnlar – de är roliga, utbrister en pojke i treårsåldern samtidigt som hans kamrat kommer fram med en stor gren han hittat.

— Och vi såg bilar. Men de åkte inte snabbt, funderar kompisen.

Sovstunder och lunch i skogen

Idag går promenaden mot Alingsås bibliotek där böcker väntar på att få berättas. Men först så ska vattenpölar plaskas och skyltfönster upplevas. Nattugglans natursköna läge nära Alingsås centrum har tillåtit allt från den här typen av samhällsorienterade och planerade utflykter till spontana turer och skogsäventyr. På barnens initiativ har förskoleavdelningen bland annat tagit bussen till skogarna vid Ängabo. Där fanns det mycket att upptäcka. Arbetsamma myror, olika sorters träd och små och stora fåglar. 

— Det var roligt att äta frukt och fika i skogen. Sedan gillar jag välling också, berättar liten flicka i leopardmönstrad overall.

—  Vi har haft hela dagar i skogen med både lunch och sovstund där, förklarar Christina Madsen.

"Barnen ser hur saker fungerar i samhället"

Så är vi framme vid biblioteket. In genom dörrarna traskar hela barnaskaran; hand i hand med gula västar på. 

— Kom, vi ska låna böcker här, säger en mörklockig flicka och tar min hand. 

Drakar, grodor och minimonster trängs i boklådorna. ”En groda och en till och en till!”, pladdrar flickan och medan hon plockar upp en bok. Snart har barnen förutom böcker även hittat en ledig förskolekamrat från avdelningen som är på biblioteket tillsammans med sin förälder Karin Svedjenäs. Hon är positiv till utflyktsprojektet.

— Det är jättebra. Det är fint att barnen kommer ut, upptäcker och ser hur saker fungerar i samhället, säger mamman.

Reflektion en del av projektet

Med på utflykterna har barnen alltid sin surfplatta. Med hjälp av den dokumenterar de sådant som intresserar och fascinerar och när alla är tillbaks på förskolan diskuteras med hjälp av bilderna det man sett. 

— Idag såg de vår matbil vid en annan förskola vilket väckte stor uppmärksamhet. Nu funderar vi tillsammans på vad den gjorde där. Det är något vi ska prata mer om när vi är tillbaks på förskolan och har reflektionssamling. Nästa promenad så kanske vi får kolla upp matvagnsmysteriet och besöka platsen dit den åkte, säger Christina Madsen.