Renhållningstaxa 2018

Renhållningstaxan beslutades av kommunfullmäktige 2017-11-29, § 240 och gäller från och med den 1 januari 2018.

Så här är taxan uppbyggd

Renhållningstaxan består av en grundavgift och en hämtningsavgift. Grundavgiften är en fast avgift som finansierar b.la. drift och underhåll av kommunens återvinningscentraler, miljö- och utvecklingsarbete, information m.m. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för hämtning och behandling av avfall. Nivån på hämtningsavgiften baseras på fastighetsinnehavarens val av abonnemang, behållarstorlek och hämtningsfrekvens.

Avgiften ska betalas av fastighetsinnehavaren till kommunen

Med fastighetsinnehavaren avses den som är fastighetsägare eller den som enligt 1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska anses som fastighetsägare. Mottagande av faktura kan efter överenskommelse mellan Alingsås kommun, fastighetsinnehavare och nyttjanderättshavare, till exempel verksamhetsutövare eller hyresgäst, överlåtas till nyttjanderättshavare. Fastighetsinnehavaren är dock strikt ansvarig för betalningen i de fall nyttjanderättshavaren inte betalar faktura till kommunen. Betalas inte faktura i tid debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt övriga kostnader för påminnelser och inkasso.

Abonnemang för helårsboende och verksamheter faktureras två gånger per år. Fritidsboende faktureras en gång per år. Slamtömning, flyttavräkningar och vissa tillfälliga avgifter eller tjänster kan debiteras tätare.

Samtliga avgifter i denna renhållningstaxa anges inklusive lagstadgad mervärdeskatt, 25 %.

Avgiftsförändringar

En allmän översyn av taxans konstruktion har genomförts samt en miljöstyrning av taxan. En allmän uppräkning för ökade kostnader har också gjorts. För alla avgifter för enskilda tjänster se taxedokumentet nedan.

Ändringar, uppehåll i hämtning och gemensamma avfallsbehållare

Ändring av antal behållare, uppställningsplats eller annat som påverkar avfallets mängd eller förutsättningarna för att hämta avfallet ska snarast meddelas till kommunen.

Uppehåll i hämtning och användning av gemensamma avfallsbehållare regleras i Alingsås kommuns avfallsföreskrifter.

Under förutsättning att uppehåll i hämtning enligt kommunens avfallsföreskrifter beviljas betalar fastighetsinnehavaren en grundavgift men ingen hämtningsavgift. Om fastighetsinnehavaren återkommer till fastigheten utan att meddela detta till kommunen utgår full hämtningsavgift för hela den perioden som ansökan om uppehåll omfattar.