Lyckat möte om centrumhandeln

På torsdagsmorgonen var det frukostmöte om centrumhandelns utveckling i Alingsås. Det var Alingsås handel, Fastighetsägarna och Alingsås kommuns näringslivsenhet som arrangerade dagen och på plats var över 60 personer som var intresserade av centrumhandeln i både Alingsås och i hela Sverige.

– Jättekul att det var så stort intresse, och också roligt att Alingsås visar upp fortsatt stabila siffror, säger Anna Davidsson, näringslivsstrateg på Alingsås kommun.

Henrik Ekelund, näringspolitisk expert på Svensk handel, var först ut med att prata inför gästerna. Han berättade om utvecklingen inom den svenska detaljhandeln och hur de fysiska handelsplatserna behöver struktureras i framtiden för att möta konsumenternas behov och efterfrågan.

– I valet av handelsplats är det ett faktum att det viktigaste är att det är enkelt att ta sig dit, och att utbudet är stort och varierat. Utbudet av cafeér och restauranger är också en viktig faktor när människor väljer var de ska handla. Upplevelsebaserad handel efterfrågas allt mer, säger Henrik Ekelund.

Alingsås på topp tio 

Efter det tog Susann Haggren, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna, över och redovisade årets resultat i den årliga undersökningen Cityklimatet, som genomförs av WSP och Fastighetsägarna och är beställd av Alingsås kommun. Susann pratade dels om siffrorna för Alingsås, men också för svenska stadskärnor som helhet. 

Susann visade siffror på att centrumhandeln i Alingsås är fortsatt stark, och att det varit en stigande omsättning sedan första undersökningen gjordes 2012. 

– Det går helt enkelt bra för Alingsås stadskärna, slår Susann Haggren fast.

Det är segmentet skönhet, hud och kroppsvård som har den största andelen butiker i Alingsås stadskärna. Men även antalet caféer och restauranger har ökat, medan det omsättningsmässigt är hotell och vandrarhem som ökat klart mest. Till och med så pass mycket att Alingsås slår sig in på topp tio i Sverige när det gäller ökning inom den branschen.

– Jätterolig ökning, vi ligger till och med före Stockholm på den listan, säger Susann Haggren, som avslutningsvis skickar med några ledord.

– Centrumhandlarna, kommunen och fastighetsägarna måste fortsätta samverka med varandra, skapa upplevelser knutna till handeln och bibehålla en hög service. Sen ska man se e-handeln som en möjlighet och dra nytta av de fördelar den drar med sig.  

Mer kontakt

Anna Davidsson, näringslivsstrateg, 0322 - 61 69 01

Tillhörande information