Fikavandringarna börjar inne i Turistbyrån och har varit en av de attraktiva ali
Fikavandringarna börjar inne i Turistbyrån och har varit en av de attraktiva alingsåsprodukterna från ifjol

Bästa turistbyrån - för andra året i rad

För andra året i rad har ansedda sajten turistmål.se utnämnt Alingsås Turistbyrå till Sveriges Bästa Turistbyrå. - Det här gör oss riktigt glada och stolta, säger Alingsås turistbyråansvariga Carina Lundgren.

Att få utmärkelsen ”Årets turistbyrå” är svårt en gång. Att lyckas två år i rad är en mindre bragd, med tanke på den hårda konkurrensen av turistbyråer i Sverige.

Men det är just vad Alingsås Turistbyrå nu lyckats med.
- Det är rätt och slätt ett grymt bra teamwork från personalen som gjort detta möjligt, konstaterar Turistbyråansvariga Carina Lundgren.

Hon fortsätter:
- Vi sätter en ära i att försöka att ge bra och snabba svar på frågor, vara personliga och serviceminded. Sen tror jag många uppskattar hur vi jobbar på sociala medier med Turistbyrån och Kaféstaden.

Alingsås som stad har under 2016 också klättrat ett par pinnhack på många turisters Bucket lists, och satsningen på The Capital of Fika har rönt uppmärksamhet över jordens alla hörn. Fikavandringarna har lockat massor av nya besökare och pressbesöken från USA Today och The Guardian hör inte till vanligheterna. Ett flertal gruppresor också hört av sig om att lägga in Alingsås i sina rutter under våren.

Men det har inte räckt med bara uppmärksamhet. De som varit i Alingsås har uppenbarligen gillat vad de fått i Alingsås, då grunden till vinsten ligger i att besökare får gå in och rösta på bästa byrån via turistmål.se.

- Det ger utmärkelsen en extra tyngd att de som röstat verkligen känner att vi kunnat hjälpa dem till en bättre upplevelse. Vårt mål är trots allt att kunna slussa besökaren rätt för att få ut så mycket som möjligt av sitt besök, samtidigt som den lokala näringen gynnas. Nu ser vi fram mot tredje gången gillt nästa år, säger Carina och skrattar.