Krisnumret 113 13

113 13 är numret som du kan ringa vid olyckor och kriser i samhället, då situationen inte är så akut att det till exempel är omedelbar fara för någons liv. 113 13 ska avlasta 112 och du kan ringa 113 13 dygnet runt, året om och få prata med en operatör som svarar på dina frågor och även tar emot din information. Exempel kan vara vid större händelser som en storm, en influensaepidemi eller en brand.

  • När ska man ringa 113 13? Tjänsten ska användas vid olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel vara vid större stormar, influensaepidemier, större trafikolyckor, jordskalv och andra större händelser i samhället. Man kan dels få information, dels kan man lämna information om en pågående händelse. 
  • Vad händer om man ringer 112 fast man borde ha ringt 113 13? Då kommer du bli hänvisad att ringa 113 13 istället, det vill säga du får ringa om.
  • Vad händer om man ringer 113 13 fast man borde ha ringt 112? Om man har ett ärende som egentligen ska hamna hos nödnumret 112 kommer man att bli kopplad dit. 
  • Vart kommer jag när jag ringer 113 13? Det är SOS Alarm som står bakom tjänsten och det är 113 13-operatörer som tar emot samtalen som kommer in på 113 13. Operatörerna har utbildning för att hjälpa allmänheten i  de frågor som kan dyka upp. 
  • Är 113 13-numret alltid öppet? Ja. Numret är öppet dygnet runt, året om, sju dagar i veckan.  

Andra nödnummer 

  • 112 – nödnummer att ringa vid fara för liv, egendom och miljö.
  • 114 14 – Polisens nummer för icke akuta ärenden
  • 1177 – sjukvårdsrådgivning