Service & Support

Service & Support

Skolans Service & Support-team finns på på plats varje dag och hjälper till med det praktiska på skolan. De ser till att tekniken fungerar i alla klassrum, att alla lokaler fungerar som de ska, samt hjälper till inför UF-mässor och har hand om alla elevskåp och mycket mera.

orjan [dot] dahl [at] alingsas [dot] se (Örjan Dahl)

Telefon:0322-61 65 71

per [dot] karlsson [at] alingsas [dot] se (Per Karlsson)

Telefon:0322-61 65 17

nijaz [dot] kurtalic [at] alingsas [dot] se (Nijaz Kurtalic)

Telefon:0322-61 65 16

IT-Support

Vid felsökning, hjälp med inställningar, felanmälan, inlämning av defekt/trasig dator finns det support på skolan måndag - fredag 08:00 - 16:00

Supporten finns vid administrationen eller på Hyllan, men är inte alltid bemannad! Hör gärna av dig via sms eller mail!

Du ska alltid vända dig till supporten om du har fel eller problem med din dator!

anders [dot] erlandsson [at] alingsas [dot] se (Anders Erlandsson)

Telefon:0322-61 65 75

Apple support

Med din dator så har du tillgång till Apple support! För att få support, behöver du uppge datorns eller iPadens serienummer! På datorn hittar du serienumret genom att klicka på Apple loggan uppe till vänster, klicka på Om den här datorn, mer info! 
På iPaden hittar du det under inställningar, Om den här enheten!

Apple support hjälper dig med "mjuka" frågor kring, handhavande med MacOS programvara, backup, program i iWorks mm, med andra ord inte själva datorn! Garantiärendet hanteras endast via skolans resursperson.  

Apple support; 0771-19 95 19

Vid ledighet

Vi är medvetna om att datorer också går sönder under lov och ledighet. Vid sommar- och jullov då eleverna inte har samma tillgång till skolan och kontaktpersonerna som vanligt är det lättast att lägga ett ärende via kommunen E-Tjänst 
Datorn lämnar du till skolans support vid tillfälle och därefter skickas den in för kontroll. Ärenden tar längre tid att reglera under lov och ledighet.

Stöld

Tänk på följande för att förhindra stöld;

  • Lämna ALDRIG din dator utan uppsikt 
  • Lås ALLTID in din dator i skåpet under skoltid
  • Ha ett hänglås som låses med nyckel på ditt skåp! Ett kodlås är inte godkänt.

Vid stöld av datorn gäller fölljande:

  1. Ta kontakt med skolans IT-support. Du får då datorns serienummer och datorn låses via vårt system för att hantera alla digitala enheter (MDM)
  2. Gör en anmälan till Polisen, det gör du enklast på Polisens hemsida
    Klicka på Annan stöld, förlust, inbrott och inbrottsförsk!
  3. På frågan vem som äger datorn, skriver du dig själv! 
  4. När du fått en kopia av din anmälan på posten, obs inte kvitto på din anmälan,  så gör vårnadshavaren för omyndig elev en anmälan i vår E-tjänst
    Myndig elev gör en stöldanmälan direkt till vår leverantör hos skolans kontaktperson, ta med en kopia av polisanmälan. 
  5. Om stölden har skett, så försäkringsvillkoren uppfylls, regleras ärendet och eleven får en ersättningsdator, så fort ärendet är komplett med en kopia av polisanmälan!
  6. Om något av nedstående ligger till grund för stölden så gäller inte försäkringen;
  • ...när datorn lämnats utan tillsyn, i lokal eller på allmän plats
  • stöld utan samband med inbrott (inbrott förutsätter åverkan)

(Fullständiga försäkringsvilkor Se bifogad fil längs ner på sidan)

Om något i vilkoren inte uppfylls, gäller följande;

  1. Eleven meddelas att stölden inte täcks av skolans allriskförsäkring.
  2. Underlag för att möjliggöra att reglera ärendet via sin hemförsäkrng skickas hem till vårdnadshavare
  3. Kostnaden för en ersättningsdator kommer att faktureras avtalstecknaren!

Tips

Den vanligaste orsaken till att datorn har gått sönder, är att den har åkt i golvet. Datorn är känslig för stötar, slag, tryck, så tänk på följande;

  • Förvara ALLTID datorn i sitt fodral när du flyttar den! Med andra ord, ALDRIG uppfälld!
  • Trots att den ligger i sitt fodral är den känslig för tryck. Med andra ord, lasta inte tunga saker på den!
  • Ha den i en väska när du åker till och från skolan, men släng aldrig väskan på golvet!

När det gäller vätska

  • Ha ALDRIG någon vätska i närheten av datorn.
  • Ha inte datorn i närheten av läsk, tvätthoar, badkar, duschkabiner.
  • Skydda datorn mot fukt och våt väderlek som regn, snö och dimma.

Om olyckan trots allt är framme så kommer du in med din dator till oss på de tider vi finns tillgängliga så hjälper vi dig.